De gröna prickarna på kartan ska bli cykelväg i verkligheten, så det blir säkrare att cykla till Flatenbadet. Bland annat. Foto: Stockholmstad/Karin Nilsson

Här får Söderort nya cykelbanor för pendlare

Totalentreprenad ska ge total cykelväg. Staden vill lägga 30 miljoner på ett pilotprojekt för nytt pendlingsstråk vid ett naturreservat i Söderort. Det ingår i en aktuell cykelsatsning på totalt 54 miljoner kronor.

  • Publicerad 16:07, 13 nov 2017

Det gäller den södra sidan av Flatenvägen i Skarpnäck, en sträcka på strax över kilometern. Idag är där bara bilväg och gångbana. Nu vill trafikkontoret se till att där blir ett pendlingsstråk för cyklister – något som trafiknämndens politiska majoritet tycker är toppen.

I projektet, som beräknas kosta cirka 30 miljoner kronor, ingår även en ny gångbana samt belysning längs hela sträckan. På en del av sträckan kommer man att behöva göra intrång i Flatens naturreservat.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

– Det är ett viktigt pendlingsstråk ut mot de andra kommunerna, men även ut mot Flatenbadet och naturreservatet där. Kan vi få de som bor i andra kommuner att ta cykeln istället för bilen är mycket vunnet för framkomligheten i Stockholm, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén. (Mp).

Den nya sträckan ska knyta ihop redan existerande cykelbanor med varandra.

– Cyklisterna ska inte behöva köra på vad som ändå är en en rätt hårt trafikerad bilväg, med bara en trottoar att tillgå. Speciellt unga som ska till badplatsen ska inte behöva utsättas för trafik, säger Helldén.

Det nya cykelstråket ska läggas ut på vad som kallas för "totalentreprenad". Det betyder att den entreprenör som vinner upphandlingen ska stå för rubbet: bygghandlingar, detaljplaner, ritningar och utförande.

Det här är ett nytt sätt att jobba som prövas för första gången här i Skarpnäck. Annars är det Stockholms stad som står för detlajfixandet.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

– Det kan bli ekonomiska fördelar att göra det så här. Men mest är det för att entreprenörer brukar ha synpunkter och idéer på hur saker kan bli bättre, sådant som vi inte tänkt på. Det är inte säkert att det fungerar med totalentreprenad. Men vi ska testa och sedan utväödera för framtiden, säger Helldén.

Beslut om Flatenvägen fattas på nästa möte i Trafiknämnden den 23 november. Då ska det även beslutas om en ny cykelväg längs Örbyleden i Gubbängen. Där vill staden investera 24 miljoner kronor för att ersätta det stråk som ryker när den stora idrottsplatsen för rugby anläggs på Gubbängsfältet.

Totalt är det alltså 54 miljoner skattekronor som hamnar under klubban på nästa nämndmöte.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Monicas mål: Sinka stora bygget i Sköndal

Nyheter Polisanmäler markägare för hets mot folkgrupp Först ordnade hon en demonstration mot rivningen av seniorbostäderna. Nu har Monica Cedlöf polisanmält stiftelsen Stora Sköndal för hets mot folkgrupp och registrerat en tall hos länsstyrelsen för...tisdag 21/11 17:00

Poststrulet bara fortsätter på Åsen

Nyheter Här kan boende med dispens hämta sina brev Poststrulet på Hägerstensåsen fortsätter. Nu har några av de boende där Postnord slutat dela ut post fått dispens för att få komma till ett utdelningsställe i Hägersten.tisdag 21/11 16:45