Ohämtat. "Av en ren tur lyckades min fru stoppa en sopbil ute på gatan och få två sopgubbar att tömma våra kärl", säger en Östermalmsbo. Foto: Läsarbilder

Här fortsätter sopkaoset månad efter månad

Problem med uteblivna sophämtningar fortsätter – flera månader efter att Reno Nordens anställda gick ut i vild strejk. Här är områdena som är värst drabbade.

  • Publicerad 12:14, 1 dec 2017

I slutet av augusti meddelade entreprenören Reno Norden att företaget lyckats ersätta det 60-tal sophämtare som sade upp sig i samband med strejken. Ändå inkom uppemot 700 reklamationer om utebliven sophämtning varje dag, vilket är lika mycket som det annars är på en hel månad.

Antalet reklamationer har därefter gått ner, med är fortfarande på en hög nivå. Enligt statistik från Stockholm vatten och avfall gjordes 31 845 reklamationer mellan veckorna 40 och 47. Det blir i snitt nästan 569 reklamationer varje dag.

"Organisationen tycks vara helt under isen"

Vissa områden på Östermalm har fortfarande mycket bristfällig sophämtning. Bland annat tornar sopberg upp sig på flera ställen längs Karlavägen.

– Om jag ska uttrycka mig milt så är det intressant att sophämtningen inte alls fungerar på Karlavägen, men helt utmärkt på Lützengatan. Organisationen tycks vara helt under isen, det finns inget som helst helhetstänk, säger en boende på Karlavägen som flera gånger ringt till stadens kontaktcenter utan att få någon som helst hjälp.

– Vi har haft en växande sopberg och ingen har tömt soporna på en månad. Av en ren tur lyckades min fru stoppa en sopbil ute på gatan och få två sopgubbar att tömma våra kärl förra veckan, säger den boende som vill vara anonym.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

"Ingen hämtar våra sopor"

Effekterna av strejken är en av flera orsaker till att det fortfarande är störningar, menar Alexandra Fleetwood, pressansvarig på Stockholm Vatten och Avfall.
– Det har ju slutat med att 120 medarbetare sagt upp sig fram tills i dag. Det har så klart varit en jobbig situation, säger hon.

Men nu är det ju tre månader senare, borde inte problemen vara lösta?

– Att nyanställa så många skapar ju problem. Naturligtvis finns det de som lärt upp sig väl men vissa har valt att inte fortsätta och då måste nya läras upp igen, säger Alexandra Fleetwood och fortsätter:

– Nu har vi till stor del löst det här med omärkta nycklar, men sedan ska man också hitta rätt överallt, där en och samma fastighet kan ha flera soprum. Det tar ett tag när man är ny på jobbet.

"Sätter in extra åtgärder löpande"

Stockholm vatten och avfall har satt in extrainsatta sopbilar samt satt ut ett 50-tal containrar runtom i staden.

– Men det allra viktigaste är att man reklamerar. Annars känner vi inte till problemen, säger Alexandra Fleetwood.

– Vi kartlägger kontinuerligt och sätter in extra åtgärder löpande. Men när sophämtningen fungerar som vanligt igen kan jag inte svara på.

På Karlavägen är kärlen återigen fyllda till bristningsgränsen.

– Nu börjar kärlen bli överfulla igen, det är helt otroligt att det kan få fortsätta så här. Det är konstigt att det fungerar helt fläckfritt på gatan intill, medan våra sopor aldrig töms, säger den boende på Karlavägen.

Sopkaoset detta har hänt

Juli: Hundratals sophämtare i Stockholm går ut i vild strejk på grund av dåliga avtal och sänkta löner. Omkring 120 personer väljer att sluta sina arbeten.

September: Det norska sophanteringsföretaget Reno Norden går i konkurs.

Oktober: Nya sophämtningsavtal börjar gälla, men kaoset och strulet fortsätter. Närmare 1 000 anmälningar per dag om utebliven sophämtning kommer in till Stockholm vatten och avfall AB.

November: Temporära containrar och schemalagda sopbilar som kör runt på gatorna sätts in i ett försök att lösa de mest akuta problemen.

December: Problemen fortsätter. Flera gator på bland annat Östermalm har fortfarande ingen fungerande sophämtning.

Antalet reklamationer – område för område

Siffrorna visar utebliven sophämtning under veckorna 40-47.

Hässelby, Vällingby och Spånga:
Antal reklamationer: 2 740
Reklamationsnivå i jämförelse med antal hämtningar: 2,94 %

Bromma:
Antal reklamationer: 3 834
Reklamationsnivå i jämförelse med antal hämtningar: 4,39 %

Kungsholmen/Lilla Essingen:
Antal reklamationer: 677
Reklamationsnivå i jämförelse med antal hämtningar: 2,40 %

Norrmalm/Vasastan:
Antal reklamationer: 1 083
Reklamationsnivå i jämförelse med antal hämtningar: 2,59 %

Gamla stan/Stora Essingen/Djurgården:
Antal reklamationer: 642
Reklamationsnivå i jämförelse med antal hämtningar: 3,20 %

Södermalm:
Antal reklamationer: 6 715
Reklamationsnivå i jämförelse med antal hämtningar: 12,92 %

Liljeholmen/Hägersten/Skärholmen:
Antal reklamationer: 3 893
Reklamationsnivå i jämförelse med antal hämtningar: 6,95 %

Älvsjö/Årsta/Enskede/Farsta:
Antal reklamationer: 6 058
Reklamationsnivå i jämförelse med antal hämtningar: 6,04 %

Södra Hammarby/Enskede/Skarpnäck:
Antal reklamationer: 1 598
Reklamationsnivå i jämförelse med antal hämtningar: 1,83 %

Östermalm/Gärdet:
Antal reklamationer: 1 397
Reklamationsnivå i jämförelse med antal hämtningar: 3,91 %

Norra Djurgården/Norrmalm/Vasastan:
Antal reklamationer: 3 208
Reklamationsnivå i jämförelse med antal hämtningar: 9,98 %

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.