Stombussar. Det kan bli fler stombussar i Stockholm framöver. Foto: Mostphotos

Här kan Söderort få stombussar

När länsstyrelsen pekar ut de viktigaste infrastruktursatsningarna i Stockholms län de kommande åren läggs stor vikt vid nya stombussar.

  • Publicerad 06:50, 2 jan 2018

Länsstyrelsen i Stockholm har fått i uppdrag av regeringen att peka ut vilka stora infrastruktursatsningar som är viktigast för länet perioden 2018-2029.

För Stockholms län handlar det om nära 8,6 miljarder kronor.

Två av länsplanens största satsningar mellan 2018-2025 är Slussens nya busstation, 400 miljoner kronor, och upprustning av Roslagsbanan för drygt 200 miljoner.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Andra viktiga kollektivtrafiksatsningar är stombussar på väg 73 mellan Norra Sköndal, Gullmarsplan och Solna C.

– Detta ger stora restidsvinster och bättre framkomlighet för väldigt många pendlare. Restiden med buss från Tyresö centrum till Gullmarsplan minskar med 15 minuter, nästan en halverad restid, från 35 till 20 min. Åtgärden är oerhört samhällsekonomiskt lönsam. För varje satsad krona tjänar samhället 7 kronor. Andra projekt som bedöms som lönsamma ligger på kanske 1,5-2 kronor, säger Robert Örtegren, trafikdirektör på Länsstyrelsen i Stockholm och projektledare för länsplanen.

En av de viktigaste vägsatsningarna är enligt länsstyrelsens Robert Örtegren en utbyggnad av väg 222 mot Nacka och Värmdö.

– En viktig vägsatsning är den på väg 222 ut mot Värmdö, precis förbi Nacka centrum. Där behöver vi flytta vägen, göra ytterligare ett körfält och bygga om trafikplatserna Kvarnholmen och Skvaltan, för att få plats med en ny bussterminal som ansluter till den nya tunnelbanan som ska byggas till Nacka.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Ett cykelpendlarstråk som behöver bli bättre är på väg 262, mellan Danderyd och Rösjö.

– Det har varit mycket olyckor där. Nu ska en 3,5 kilometer lång gång- och cykelväg anläggas längs vägen och korsningarna göras säkrare.

Fler storsatsningar

Sedan tidigare är det bestämt att stateb ska vara med och finansiera:

Tvärspårväg Syd mellan Flemingsberg och Älvsjö, 910,3 miljoner kronor. De båda ändstationerna kommer bindas ihop via bland annat Masmo, Kungens Kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen. Spårvägen blir drygt 17 kilometer lång och omfattar totalt 16 nya hållplatser. Huddinge kommun åtar sig att bygga 18 500 bostäder.

Utbyggnad av ny tunnelbanelinje mellan Älvsjö och Fridhemsplan, 288,8 miljoner. Tunnelbanan får sex stationer: Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan. Stockholms stad åtar sig att bygga 48 000 bostäder.

Roslagsbanans förlängning till city, 10,2 miljoner kronor. Banan förlängs från stationen Universitetet via en ny station vid Odenplan och vidare till T-centralen. Täby kommun åtar sig att bygga 16 200 bostader, Österåker 7 020 bostäder, Vallentuna kommun 5 650 bostäder och Stockholm stad 500 bostäder.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.