För exakt adress till olyckorna, se faktarutan under artikeln. Foto: Karta: CNES/Airbus/Digitalglobe, Grafik: Jonas Herjeby, Siffror: STRADA

Här sker alla cykelolyckor i Västerort och Järfälla

Hittills i år har 34 kollisioner mellan cyklister och motorfordon rapporterats i Västerort och Järfälla – varav två slutat med dödlig utgång för cyklisten. Vi har kartlagt var olyckorna sker.

Allt fler väljer att ta sig till jobbet på två hjul istället för fyra. Men trots det har antalet kollisioner mellan cyklister och motordrivna fordon i Västerort och Järfälla hittills i år minskat jämfört med samma tidsperiod förra året. Det visar siffror vi tagit fram med hjälp av Transportstyrelsen och polisen.

Mellan 2012 och 2016 skedde inte en enda dödsolycka på det sättet i området – men hittills i år har redan två cyklister avlidit efter att ha kolliderat med motorfordon. I maj avled en cyklist efter att ha blivit påkörd av en lastbil i Spånga och i juni hände det igen när en cyklist blev påkörd av en buss inne på busstorget vid Brommaplan.

LÄS MER: Påkörd cyklist har avlidit

LÄS MER: Cyklist avled i bussolycka på Brommaplan

Fram till 1 september i år har 34 kollisioner mellan cyklister och motorfordon inträffat i Västerort och Järfälla. Av dem har 22 stycken skett i gatu- eller vägkorsningar.

– En kollision beror oftast på att någon bryter mot väjningsplikten, genom att köra mot rött eller att inte anpassa hastigheten inför en korsning och lämna företräde. Polisen får ofta höra saker som "jag trodde jag skulle hinna". Men man måste komma ihåg att när jag har rött är det någon annan som har grönt, säger Hans Nilsson, trafikpolis.

LÄS MER: Ska cyklisterna i Stockholm behöva köa som bilister?

Han menar att cyklister är extra dåliga på att följa väjningsplikten, både när det gäller att anpassa hastigheten inför en korsning och att cykla mot rött.

– Jag cyklar själv mycket och generellt sett så är det min uppfattning att cyklister ofta struntar i rödljus. Jag tycker att polisen inte prioriterar cyklisternas regelefterlevnad tillräckligt högt. Förra sommaren genomförde vi en kontroll vid Alviksplan och bötfällde 80 cyklister som körde mot rött på en förmiddag, säger Hans Nilsson.

LÄS MER: Polisens markering: Dryga böter till cyklister i morgonrusningen

Samtidigt menar han att en orsak till olyckorna också kan vara att staden inte alltid tar hänsyn till cyklismen när man bygger.

– Även om det görs många åtgärder för att det ska bli säkrare, som bredare cykelbanor, bygger man ibland in faromoment. Ett exempel är efter Västerbron när man svänger höger för att ta sig vidare på Söder Mälarstrand. Tidigare fanns det en trafiksignal där som nu är borta och cyklisterna har nerförsbacke och det kan gå ganska fort, säger Hans Nilsson.

Han tror att man kommer se en ökning av cykelolyckor under resten av året.

– I och med att många fler cyklar är det högst sannolikt att vi hamnar på en högre siffra än föregående år. Det är inte acceptabelt med en situation där vi räknar med att människor ska skada sig eller dö. Jag skulle önska att cyklister tänkte mer på sin egen utsatthet och att alla trafikanter tänker mer på säkerheten.

Källa: Transportstyrelsen och polisen. Foto: Jonas Herjeby

Sker oftast vid övergångsställen

Fram till 1 september i år har 34 olyckor inträffat mellan cykel och motorfordon i Västerort och Järfälla.

Svårighetsgrad: dödsolyckor: 2, måttliga olyckor: 3, lindriga olyckor: 29

Platstyp: Gatu/vägkorsning: 22 varav 19 vid övergångsställe, Gatu/vägsträcka: 7, cirkulationsplats: 3, gång/cykelbana/väg: 1 , övriga platstyper i trafik: 1

Motorfordon: personbil: 29, lastbil: 4 (1 dödsolycka), buss: 1 (varav dödsolycka).

Veckodag: mån: 5, tis: 11, ons: 3, tor: 8, fre: 4, lör: 2

Källa: Statistik ur STRADA-registret från polis och akutsjukhus, framtagna av transportstyrelsen.

Här har alla kollisionerna skett

Platser i Järfälla: Vasavägen/Sturevägen, Enköpingsvägen/Mustanggatan, Passadvägen/Hagelvägen, Enköpingsvägen vid Stäketrondellen, Ekedalsvägen/Historievägen, Herrestavägen ihm Rusta.

Platser i Västerort: Maltesholmsvägen/Ormängsgatan, Norrbyvägen i korsningen med Ranhammarsvägen, Stockholm, Skattegårdsvägen/Lv 275 Bergslagsvägen, Maltesholmsvägen cykelöverfarten vid Bergslagsplan, Stockholm, Kvarnbacksvägen/Hemslöjdsvägen, Lv 275 Drottningholmsvägen / Brommaplan rondell, Lövstavägen/Astrakangatan rondell, Gamla Bromstensvägen, i korsningen med Bromstensvägen, Lövstavägen österut strax innan rondellen Bergslagsplan, Spångavägen/Bällstavägen, Melongatan övergångsstället vid Fyrspannsgatan, Kvarnbacksvägen/Flossagränd, Kvarnbacksvägen, Lv 275 Bergslagsvägen / Bergslagsplan, Björnsonsgatan/Bergslagsvägen Råcksta rondell, infarten till Brommaplans bensinstation, Färjestadsvägen/Bergslagsvägen, Brommaplan busstorg/vändplats för flygbussarna, Blackebergsvägen ihm nr 109 korsningen med Bergslagsvägen, Vultejusvägen, vid korsningen med Dybecksvägen, Fyrspannsgatan nr 79, Lv 275 Bergslagsvägen Vällingbyrondell, Dagsverksvägen övergångsstället vid nr. 244, Fagerstagatan, riktning österut, i korsningen med Bergslagsvägen, Bällstavägen 152, Bryggerivägen/Huvudstaleden, Solhem, ev. Stormbyvägen, Kvarnbacksvägen/Hemslöjdsvägen KÄLLA: Statistik från STRADA-registret dit polis och akutsjukhus rapporterar in. Siffror framtagna av Transportstyrelsen.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Bostadskön i Stockholm växer

Bostad Det blir svårare och svårare att få en hyresrätt i Stockholm, visar nya siffror från bostadsförmedlingen.tisdag 26/9 18:02

Stopp i tågtrafiken mot Stockholm

Nyheter Se här vilka sträckor som påverkas Ett persontåg har kolliderat med en stridsvagn i samband med försvarets pågående Aurora-övning vilket påverkar trafiken till och från Stockholm.tisdag 26/9 17:17