Swedenborgsgatan på Södermalm blev gågata under sommarmånaderna 2016. Foto: Linda Gren

Helldén ska studera Oslos bilfria innerstad

Oslos senaste drag för renare luft och mer levande gator: en bilfri citykärna där 700 gatuparkeringar tas bort. Stockholms styrande trafikpolitiker är intresserad.

  • Publicerad 06:30, 7 feb 2017

Daniel Helldén (MP), trafikborgarrd i Stockholms stad. Foto: Andreas Enbuske

Styrande politiker i Oslo införde nyligen ett tillfälligt förbud för dieseldrivna efter att staden upplevt extra stora problem med luftföreningar.

Nu är det dags för nästa giv.

Den 1 juni i år tar Oslo det första stegen mot ett bilfritt city som ska vara på plats till 2019.

Steg ett innebär att 700 gatuparkeringar tas bort utan att ersättas.

Efter nya bilförbudet i Oslo – nu vill Stockholm kunna göra samma sak

I höst införs dessutom ett förbud mot att köra bil igenom city för den som inte bor där.

Parkeringsgaragen får användas även fortsättningsvis och varutransporter och bussar får köra i bilfria zonen – men ”vanliga privatbilister” är det stopp för.

Syftet är renare luft och ett mer levande city.

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm, imponeras av Oslos handlingskraft.

– De projekt de håller på med i Oslo riktigt intressanta. De ska ha en bilfri innerstadskärna till 2019 och nu i sommar tar de bort alla gatuparkeringsplatser. Det ska bli spännande att se hur det påverkar stadsmiljön, säger Daniel Helldén.

Han planerar ett studiebesök till den norska huvudstaden i sommar, när arbetet kommer lite längre.

En bilfri innerstadskärna, vill du ha det i Stockholm? Är det vad MP ska locka med inför nästa val?

– Det är spännande att på Oslo om det är intressant för Stockholm. Men huruvida det kommer att vara någonting inför kommande mandatperiod vill jag inte sia om.

Daniel Helldén (MP): Vi behöver inte vara störst

Oslo och Stockholm delar målbilder på flera områden. Elbilarna ska öka, laddstolparna bli fler och dieselbilarna färre. Båda städerna har också infört restriktioner mor dubbdäck. Stockholm med förbud på vissa gator och Oslo med dubbdäcksavgift.

– Vi kan gemensamt vara Nordens huvudstad på det här området, säger Daniel Helldén.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.