HÄVT. Kommunen har upptäckt att ännu ett hemtjänstföretag bryter mot avtalet. Foto: Mostphotos

Hemtjänst släppte inte in kommunen

Ett hemtjänstföretag vägrade släppa in kommunens personal för ett hembesök hos en kund. Nu har kommunen hävt avtalet.

  • Publicerad 13:51, 27 dec 2017

Kommunen hade ringt i förväg och berättat om besöket, då de inte blivit insläppta tidigare. Ändå blev handläggaren och enhetschefen fysiskt hindrad från att komma in hos kunden.

Den anställde uppges ha talat dålig svenska och kunde inte förklara varför de inte fick komma in. Istället ska hen ha upprepat "nej" och "gå".

Kommunen har även synpunkter på företagets dokumentation.

Krav på åtgärder har ställts vid en avtalsuppföljning 10 april. Eftersom förbättringar inte skett har kommunen nu hävt avtalet, utifrån att "ett nära och förtroendefullt samarbete" inte har kunnat upprätthållas.

Företaget har själva valt att säga upp avtalet med kommunen. "Vi ser att det går inte vad vi än gör och för närvarande har vi en kund i Sundbyberg", skriver de.

Vi i Sundbyberg har tidigare berättat om ett hävt hemtjänstavtal. Då rörde det sig om ett annat bolag som felaktigt registrerade besök, då hemtjänsten i själva verket inte varit hos kunden.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Fler nyheter i Vi i Sundbyberg

Duvboskolan får vänta ännu längre

Nyheter En utbyggnad av Duvboskolan på Ekbacken utlovades i maj 2016. Först nu sätts detaljplanearbetet igång. – Inflyttning höstterminen 2019 är inte ens en önskedröm, säger Markus Jönsson (S).tisdag 23/1 15:40