Oense. Lorentz Tovatt (MP) och Patrik Silverudd (L) var inte alls överens i debatten om Österleden. Foto: Andreas Jennische

Het debatt i Stadshuset om Österleden

Benhårt ja mot benhårt nej. Det fanns ingen kärlek över blockgränsen när frågan om en ny vägtunnel mellan Östermalm och södra delarna av Stockholm debatterades i kommunfullmäktige.

  • Publicerad 22:00, 6 nov 2017

Stockholm bör göra allt för att det ska byggas en ny väg öster om innerstan, mellan Norra och Södra länken, anser Moderaterna.

Partiets motion om en östlig förbindelse, eller Österleden som den också kallas, ledde till en lång och politiskt laddad debatt på måndagens möte i kommunfullmäktige.

Moderaterna med stöd av Liberalerna och Kristdemokraterna argumenterade för att en Österled är en nödvändighet för att undvika en trafikinfarkt i centrala Stockholm. Den går också att kalla ett miljöprojekt eftersom leden kan rymma även kollektivtrafik och kapa onödig trafik i innerstan.

Stor ilska efter beslut att skrota ny motorväg i Stockholm

– Staden klarar idag inte sina mål, gränserna för kväveoxid och partiklar får överskridas max sju dygn per år men det gör man hela tiden. Därför ska inte bilarna köra genom Stockholm, sa Berthold Gustavsson (M) som skrivit motionen.

Skyttegravskrig

Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ visade enat och obönhörligt motstånd.

– Österleden utesluter att vi klarar klimatmålen. Alla vägar leder till Rom och alla vägar leder till mer trafik. Är det för lätt sätter sig folk och kör där, så är det, sa trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Socialdemokraternas Jan Valeskog (S) argumenterade inte direkt emot men hänvisade till att varken stat, kommuner eller landsting i dag vill betala för att bygga Österleden.

– Alla partiet och kommuner har valt att prioritera spårprojekt framför Österleden. Det här projektet kommer att ligga i malpåse i många år eftersom finansieringsfrågan inte är löst, sa han.

Ny idé för Stockholm: En jättebro i två plan mellan Nacka och Östermalm

Debatten varade i gott och väl en timme där ingen var ens i närheten av att byta ståndpunkt.

Besvikelse

Patrik Silverudd (L) var besviken.

– Jag hade önskat att den här debatten var lite mer flexibel, att vi hade hittat någon liten samsyn på hur vi ska lösa Stockholmstrafiken, sa han.

Berthold Gustavsson (M) tyckte att Socialdemokraterna gömde sig bakom finansieringsfrågan och pressade Jan Valeskog att säga ja eller nej till Österleden som idé.

– Men det är klart att det är besvärligt att sitta i en majoritet med bakåtsträvande partier, det är bara att beklaga att du inte klarat att få de andra med dig, sa Gustavsson.

Valeskog svarade med att inte svara alls.

Centerpartiet höll sig tyst i debatten. Sverigedemokraterna ställde sig på den borgliga sidan.

– Det är klart att vi ska ha en ringled i Stockholm, sedan kan vi diskutera hur vi ska dra den, sa Martin Westmont (SD).

Kvällens beslut

*Nya riktlinjer för riksfärdtjänst har godkänts. De innebär till exempel att det blir lättare att ta med sig en medresenär på längre färdtjänstresor.

*Torsgatan ska byggas om till stadsgata med nya gång- och cykelbanor för 85 miljoner kronor.

*Stockholms stad antagit SKL:s rekommendationer om höjd kvalitet i särskilt boende för äldre.

*Antal planerade bostäder i Hjorthagen har höjts från 6 000 till 7 000 och cirka 500 av dem ska byggas på en konstgjord ö i Kolkajen.

*Stockhoms stad återtar en tre markbitar på Bromma flygplats för att möjliggöra en utbyggnad av tvärbanan till Kista.

Här är alla tweets från kvällens möte

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.