Kommunalrådet Parisa Liljestrand (M) är själv irriterad på köerna. Foto: Pi Frisk

HUR SKA DET HÄR GÅ IHOP? Politikerna om trängseln

Så här säger kommunstyrelsernas ordföranden Parisa Liljestrand (M), Leif Gripestam (M) och Olle Reichenberg (M) om vad som görs och vad som måste göras i trafiken när vi blir fler.

  • Publicerad 21:16, 3 nov 2017

Parisa Liljestrand (M), kommunstyrelsens ordförande, Vallentuna kommun.

– Det är alltid så i en kort och lång planeringsprocess att man väger in infrastruktur i bostadsbygget, det hänger ihop.

Det finns en grundproblematik i att kommunerna ansvarar för bostadsbygget men inte för infrastrukturen som ligger under stat och landsting, enligt Parisa Liljestrand. Men enligt henne arbetar de oerhört hårt för frågan.

– Vi arbetar  “Närmare allt” är ett mål i kommunfullmäktige som riktar sig till infrastrukturella satsningar  förhållande till regionen. Det är alltifrån Roslagsbanan i bägge riktningar, fler stadsbussen och bättre kollektivtrafik stråk. Men det handlar naturligtvis om att bilar måste ha en bättre framkomlighet också.

Parisa Liljestrand är själv en av dem som tar bilen till jobbet. Hon förstår de som är irriterade och upprörda över trafiksituationen.

– Jag är ju en av dem. Mitt jobb går ut på att det är mycket möten på olika håll och ska man lyckas pussla ihop tidsschemat så är det ofta bilen som är mest effektiv än så länge. Jag är lika irriterad på köerna.

Men att bara vara irriterad gör inte så stor skillnad. Parisa Liljestrand uppdrag är att få andra beslutsfattare som stat och landsting på samma nivå som kommunen.

– Vi yttrar oss i olika typ av samråd när trafikverket ska yttra sig om sin budget och vi har lämnat in förslag tillsammans med nordostkommunerna.

Norrort har blivit förbisedda i allt för många år när det gäller kollektivtrafiken i regionen, enligt Parisa Liljestrand.

– Vi är oerhört glada över att man satsar på Roslagsbanan, men det räcker inte. Vi behöver en högre turtäthet, vi behöver få banan utbyggd till Arlanda. Det är många delar i kollektivtrafiken som behöver komma till för att det ska bli hållbart. Inte enbart utifrån ett miljötänk utan också för att jag och alla andra invånare i Vallentuna ska få ihop vårt livspussel.

Parisa Liljestrand grundinställning till bilen skiljer sig ganska mycket från statens, enligt henne. Hon tycker att staten försvårar framkomligheten för bilar och hennes grundinställning är att bilen i sig inte är problemet utan bränslet.

– Det tror jag att folk kommer hitta en ganska effektiv lösning på ganska snart. Jag tror att bilen alltid kommer vara någon form av alternativ, så för oss handlar det inte om att försvåra för bilen utan det handlar om att förbättra all typ av trafik.

– Om man tittar på en kommun som Vallentuna är våra invånare till stor del beroende av sin bil. Många behöver ta bilen till en infartsparkering för att sen kunna åka kollektivt.





 

Olle Reichenberg (M).

Olle Reichenberg (M), kommunstyrelsens ordförande, Danderyd kommun.

– Danderyd skulle gärna se att man förlänger tunnelbanan eller bygger ut tunnelbanan mot Täby/Arninge. Nu blir det inte så, i alla fall inte i det korta perspektivet.

Istället för att bygga ut tunnelbanan har man valt att satsa på att förlänga Roslagsbanan.  Olle Reichenberg tycker att det är bra men hade hellre sett att en utbyggnad av tunnelbanan i förhoppning om att det skulle minska biltrafiken på E18.

– Det är svårt för Danderyd att lösa det problemet. Men jag tror till exempel att när den här förbifart Stockholm är på plats då kommer det att leda till en viss trafikminskning på E18. Det handlar om att staten behöver ta ett större ansvar för att lösa den situationen genom att bygga trafikleder som mildra idensiteten på E18. Då är förbifarten ett exempel.

E18 alstrar både buller och höga halter av partiklar, vilket Olle Reichenberg upplever som ett stort problem.

– Det är en utmaning för oss och hantera men det är problem som är svårt för Danderyd att lösa ensamma. Där måste vi har hjälp från staten och kanske andra grannkommuner.

Det pågår just nu en utredning om att göra en tunnelförläggning av E18 genom Danderyd. Det kanske inte skulle minska trafiken men bullret och de höga partikelhalterna.

– Det är ett mycket omfattande projekt som är dyrt och har sina tekniska utmaningar. Det krävs väldigt mycket utredningar och det är det vi håller på med just nu. Men vi måste bygga bostäder för att kunna  finansiera ett sådant projekt.

Leif Gripestam (M) Foto: Hege Hellström

Leif Gripestam (M), kommunstyrelsens ordförande, Täby kommun.

– Du måste se till att dels utveckla E18 så att det blir bussfiler längre sträckor, så att man snabbare kommer fram på det sättet. Sen är vi nu i fasen där vi nästintill fördubblar kapaciteten på Roslagsbanan. Fler ska ställa bilen och åker tåg, det är billigt och effektivt.

Enligt Leif Gripestam har det tagits ett nytt beslut om busstrafik i ett väldigt omfattande paket där Täby kommun är med.

– Kollektivtrafiken utvecklas och sedan ser vi över trafiksituationen också på Marknadsvägen. Det ska gå att åka åt flera håll så att inte alla måste åka på Marknadsvägen.

Det ska också byggas ett resecentrum i Arninge med utökad busstrafik, samt fler bussar från västra Täby så att det ska bli lättare för folk att ta sig till Roslagsbanan.

– Köerna har ju lättat. Det är enklare att ta sig framåt sedan man byggde tunnelsystemet och norra länken.

Leif Gripestam anser att man måste ägna sig åt ett systemtänk när det gäller kollektivtrafik och biltrafik.

– När vi inledde arbetet med att utveckla Täby 2006, då var kollektivtrafiken en lika viktig punkt. Vi måste försöka stimulera människor att åka mer kollektivtrafik. Därför byggs vi alla nya bostäder i Täby längs med Roslagsbanan. Det ska vara lätt att åka kollektivtrafik, man ska inte nödvändigtvis behöva ta bilen.

– Bilen är viktig och det ska vi också underlätta för, men idén om hur man utvecklar kommunen både i Täby, Österåker och Vallentuna är att det ska finnas goda möjligheter att åka kollektivtrafik.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.