Ingen valfråga. Motståndet växer mot Nya Slussen, men de politiska partierna vill inte prata om det i valrörelsen. Foto: Karin Nilsson

Ingen vill göra valfråga av Nya Slussen

Intresset för Slussen är rekordstort och fler vill nu stoppa Nya Slussen än bygga den, visar Innerstadspanelen. Men i valrörelsen är det tyst om saken.

Få Stockholmsfrågor har varit lika omdebatterade och väckt så mycket känslor som Slussens ombyggnad. Under våren har motståndare till Nya Slussen vässat sitt lobbyarbete och så sent som i onsdags publicerade Stigbergsgruppen en ny Youtube-film för att sprida budskapet att Nya Slussen är ett vansinnigt förslag och bör stoppas. Försvarare har i sin tur kontrat med att anti-propagandan är förljugen och kryddad med konspirationsteorier.

Södermalmsnytt har nyligen frågat drygt 900 personer i Innerstadspanelen om hur de ser på Nya Slussen.

Resultatet visar att intresset för Slussen-debatten är större än någonsin, endast fyra procent uppger att de är helt ointresserade. Och det är nu fler som vill stoppa Nya Slussen, 43 procent, än som vill bygga den, 35 procent, men ingen sida har majoritet i opinionen. 

Het debatt

Både ja- och nej-sidan har vunnit mark och debatten är hetare än på länge.

Trots det är det tyst om Slussen från de etablerade partierna inför valet.

Inte ens Socialdemokraterna, Miljöpartiet eller Vänsterpartiet, som alla varit kritiska till detaljplanen, gör någon grej av den. Något budskap om att stoppa Nya Slussen vid valseger blir det varken från S, MP eller V.

– Det vi vill prata om är jobb, skola, vård, omsorg och bostäder, säger Maria Östberg Svanelind (S).

Hon får medhåll av Maria Hannäs (V).

– Vi tror inte att Slussen är en valfråga. Bostadsbristen, skolfrågor och äldreomsorgen engagerar många, säger hon.

Inte fått insyn

Daniel Helldén (MP) säger att partiet inte har fått insyn, varken när det gäller kostnader eller vad som är möjligt eller inte möjligt att göra med Slussen.

– Vi kommer att gå igenom hela projektet när vi vunnit valet. Att göra ett starkt ställningstagande in­nan dess är svårt, säger han.

Inte heller Regina Kevius (M) vill slå på Slussen-trumman inför valet och ställa till med ny fest för att fira att Nya Slussen är på väg att genomföras.

– Slussen har vi fattat beslut om, det är det som gäller. Vi öppnade ett nytt informationscenter med alla gruppledare i våras, det var vårt sätt att visa att det är i gång. I valrörelsen fokuserar vi på bostadsyggande, jobb, och satsningar på välfärden, säger hon.

”Mycket att förlora”

Harald Cavalli-Björkman, analytiker på United Minds, ser Slussen-tystnaden som rimlig.

– Även om undersökningen visar att man kan vinna röster i att försöka stoppa Nya Slussen så är det nog mycket svårt att samla stöd för något enskilt alternativ till den liggande planen. Det finns mycket att förlora på att vara ansvarig för att än en gång försena hela den renovering eller ombyggnation som alla partier är överens om behövs. Oppositionspartierna inriktar sig istället på justeringar inom den gällande detaljplanen, säger han.

"Vi kan förvänta oss hårda konfrontationer"

Slussen-debatten är långt ifrån över. Det säger Harald Cavalli-Björkman, analytiker på United Minds.

Vad krävs för att intresset kring frågan ska svalna?

– Det kommer gå vågor i debatten under lång tid. Nya Slussen är ett jätteprojekt som stockholmarna kommer märka av dagligen i många år framöver. Även om detaljplanen troligen inte ändras kan vi få uppleva hårda konfrontationer över delar av planen, som exempelvis byggnaderna framför KF.

Finns det något parti som skulle vinna på en tydlig stoppa Nya Slussen-linje?

– Eftersom både MP och S hoppas bli största parti i staden och vinna väljare från alliansen kommer de akta sig för att stöta bort den ändå förhållandevis stora grupp som är för Nya Slussen. Men vem vet, vi kanske får ett nygammalt parti i kommunfullmäktige i höst, det återuppståndna Stockholmspartiet går till val på i stort sett en enda fråga: nej till Nya Slussen och ja till Slussen Plan B.

Fakta

Nästa steg

Start-pm för nya bussterminalen vid Slussen beslutas av stadsbyggnadsnämnden 11 september.

Siffror från Innerstadspanelen

Anser du att Stockholms stad bör stoppa det beslutade bygget och ta fram ett annat förslag istället för Nya Slussen?

Ja: 43 procent

Nej: 35 procent

Vet ej: 22 procent

Vad har du för inställning till att Slussen ska byggas om enligt förslaget Nya Slussen?

Mycket eller ganska negativ: 41 procent.

Mycket eller ganska positiv: 33 procent.

Varken positiv eller negativ: 18 procent.

Vet ej: 8 procent

74 procent är intresserade av att följa debatten om Slussen. Bland Södermalmsborna i panelen är hela 80 procent intresserade. Endast 4 procent uppger att de inte alls är intresserade.

Några tunga namn mot Nya Slussen

Anna Greta Leijon, f d S-minister

Laila Freivalds, f d S-minister

Robyn, artist

Benny Andersson, artist

Niklas Strömstedt, artist

Christer Gardell, riskkapitalist

Ola Andersson, arkitekt

Lennart Klaesson, f d stadsbyggnadskontoret nu Slussen plan B

Lars Harms-Ringdahl, riskforskare

Monica Sundström, f d gatudirektör i Stockholm

Stellan Hamrin (V), Stockholms stad

Pernilla August, skådespelare

Stellan Skarsgård, skådespelare

Ulf Lundell, artist

Caroline af Ugglas, artist

Lars Norén, regissör

Tidigare siffror från Innerstadspanelen

Hösten 2010, i samband med att Nya Slussen antogs av kommunfullmäktige, svarade 30 procent i Innerstadspanelen (531 svarande) att de ansåg Nya Slussen var bra.

2012 svarade 42 procent att de vill bevara Slussen genom att göra nödvändiga reparationer.

Redan 2010 förutsåg 66 procent av Innerstadsborna att färdigställandet av Slussen skulle försenas ett eller flera år.

Partier som vill stoppa nya Slussen

Stockholmspartiet och Sverigedemokraterna är ensamma om att gå till val på att stoppa Nya Slussen.

S, MP och V vill i stället göra förändringar inom detaljplanen för Nya Slussen.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.