Trafik. Hur trafikprojekten vid bland annat Kanton påverkar världsarvet har granskats. Foto: Daniel Cannervik

Jättebyggen på Lovö får både ris och ros

Hur påverkar pågående vägprojekt världsarvet Drottningholm? Det har Trafikverket undersökt. – Trafikflödet är det stora hotet, säger Pia Andersson, projektledare.

Våra tunnelpåslag fick kritik.

Redan 2009, innan bygget av Förbifart Stockholm påbörjades, gick dåvarande regeringen ut med villkor för hur bygget skulle få genomföras med tanke på närliggande världsarvet Drottningholm.

Nyligen presenterades en kulturarvskonsekvensbedömning där det undersökts just hur världsarvet påverkas. Undersökningen är gjord av arkitekter och en liknande undersökning gjordes 2011. Såväl Förbifart Stockholm som breddningen av Ekerövägen berörs och anses påverka världsarvet både positivt och negativt.

Två nya anslutningar

– Med förbifarten skapar vi två nya anslutningsmöjligheter till fastlandet. På så sätt avlastas trafiken genom världsarvet och det är en positiv effekt för världsarvets skull, säger Pia Andersson, projektledare Lovö, Vinsta, Hjulsta.

Även kritik har förekommit.

– Våra tunnelpåslag fick kritik. Det är den del där tunneln kommer upp till ytan och ansluter till Ekerövägen som vi jobbat vidare med och gestaltat om, säger hon.

Arbetet med undersökningen har pågått sedan april och Riksantikvarieämbetet har nu skickat in den till FN-organet Unesco.

– De gör en slutgiltig bedömning hur vi har hanterat världsarvet. Vi kommer att få ett besked under våren. Riksantikvarieämbetets bedömning är att vi inte kommer behöva göra en ny bedömning, säger Pia Andersson.

Även utbyggnaden av det nya busskörfältet på Ekerövägen påverkar världsarvet och ingår i kulturarvskonsekvensbedömningen.

– Gestaltningen av vägen anses bra och de lyfter att vi nyttjar befintliga trafikytor bra. Dessutom är det lätt orienterbart till slottet, säger Karin Stadler, projektledare för breddningen av vägen.

Minskat bullret

Projektet har också anpassats så att bullret minskar på området.

– Detta är möjligt eftersom hastigheterna kommer att sänkas från 70 till 60 och från 50 till 40, säger hon.

Trafikverket fortsätter att mäta vibrationer under byggtiden samt trafiken genom världsarvet på rekommendationer i kulturarvskonsekvensbedömningen.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.