Carl Henrik Linder – en sann spårvagnsentusiast. Foto: Jannie Flodman

Kändisföraren vill lobba för fler spårvagnar – som politiker

Han kan vara Sveriges mest kända spårvagnsförare. Men yrket var bara ett delmål. Nu vill Carl Henrik Linder föra kampen för fler spårvagnar även som politiker.

  • Publicerad 11:29, 14 jul 2017

"Nästa Nybroplan". Carl Henrik Linder har bara arbetat som spårvagnschaufför i några veckor men rör sig vant inne i förarhytten på Djurgårdslinjen som går mellan Norrmalmstorg och Skansen. Det är inte så konstigt: spårvagnsintresset har han haft sedan barnsben och sedan 16-års ålder har han arbetat som konduktör.

– Mitt intresse hänger ihop med min uppväxt på Östermalm. Jag brukade åka spårvagn i princip varje helg från att jag var tre, fyra år och kom i kontakt med Svenska spårvägssällskapet. De vuxna entusiasterna blev mina förebilder, säger Carl Henrik Linder.

2010 invigdes den nya spårvägshållplatsen på Sergels torg och i samband med det medverkade Carl Henrik Linder i ett tv-klipp i egenskap av spårvagnsexpert.

– Klippet skulle egentligen visas internt men det fick snabbt spridning på Youtube, som var ganska nytt då. Det fick över en miljon visningar. Det var som att jag blev en tv-stjärna. Jag blev jätteförvånad.

Hur känns det att se klippet i dag?

– Jag tittar inte så mycket på det, jag sparar det tills jag blir äldre.

"Nästa Nybroplan". Carl Henrik har drömt om att bli spårvagnsförare sedan barnsben. Foto: Jannie Flodman

Nu har Carl Henrik återigen hamnat i ropet. För några veckor sedan när han gjorde sin första dag som förare var kvällstidningen på plats och flera medier har följt efter. Ibland kommer folk fram och vill ta "fan-bilder" med Carl Henrik och ber om hans autograf.

– Det är främst den yngre kretsen.

Hur är det att få en sådan uppmärksamhet?

– Roligt. Jag tycker om att lyfta fram spårvagnens fördelar. Vi behöver bli fler i spårvagnssällskapet och många chaufförer är äldre.

Vad är det du gillar så mycket med spårvagnar?

– Att det är gamla vagnar, att folk uppskattar att åka och att vi som kör alla är entusiaster. Oavsett uppmärksamhet är jag så glad att köra.

Förutom att köra spårvagn engagerar sig Carl Henrik Linder i Moderata ungdomsförbundet på Östermalm.

– Det gör jag för att opinionsbilda för mer spårväg. Jag har bland annat fått igenom så att förbundet står bakom att buss 4 bör göras om till spårvagn.

Vill du fortsätta med politiken?

– Det är ett mål, om jag har partiets förtroende. I så fall i landstinget som sköter kollektivtrafiken.

Djurgårdslinjen går mellan Norrmalmstorg och Skansen. Foto: Jannie Flodman

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Här får Djurgårdsfärjan helt ny terminal

Nyheter SL vill bygga nytt vid Slussen I samband med att Slussen byggs om vill SL bygga en ny färjeterminal för Djurgårdsfärjan och pendelbåtstrafik.måndag 20/11 6:57

Textilarbetarna blev skräddare på Östermalm

Nyheter Ateljén på Strandvägen ger nyanlända jobb De har ingen sömnadsutbildning men har sytt sedan de var barn. Nu jobbar nyanlända skräddare från Syrien i en ny sömnadsateljé på Strandvägen.söndag 19/11 20:55