Klart: Årsta, Östberga och Älvsjö får tunnelbana

En ny tunnelbanesträckning ska dras från Fridhemsplan till Älvsjö – via Östberga och Årstafältet. Det står klart i samband med att Sverigeförhandlingen är överlämnad till regeringen.

  • Publicerad 14:11, 20 dec 2017

Den nya tunnelbanesträckan mellan Fridhemsplan och Älvsjö är en av flera beslut om spårtrafik som har fattats mellan staten, Stockholm stad och landstinget som en del av Sverigeförhandlingarna.

Underlaget lämnades i dag över till regeringen för beslut.

Investeringskostnaden ligger på 12,6 miljarder kronor och som senast ska arbetet med sträckan komma igång år 2026.

Den nya tunnelbanelinjen får sex stationer: Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan.

De nya stationerna ska vara i drift någon gång runt 2030.

Stockholms läns landsting ska även bygga ut Spårväg syd mellan Flemingsberg och Älvsjö. Spårvägen kommer att gå via Masmo, Kungens kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen.

Överenskommelsen med staten innebär också att Roslagsbanan ska förlängas till City och att Hagalund i Solna får en station på nya gula linjen.

De nya spåren beräknas ge över 100 000 nya bostäder i länet.

Här hamnar t-banestationerna

Stockholms läns landsting bygger ut tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan till en investeringskostnad på 12,6 miljarder kronor.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Så blir nya Globen – största lyftet på 30 år

Nyheter ✓Höj- och sänkbart tak ✓Nya läktare ✓Ska klara alla konserter 720 miljoner är prislappen när Globen ska renoveras och moderniseras de kommande två åren. Nya bostäder, offentliga lokaler och kontor är också på gång i området.onsdag 17/1 12:13