RIVS. Pirathamnen vid oljepiren har under flera års tid växt med allt fler båtar. Foto: Andreas Jennische

KLART: Pirathamnen i Årstaviken ska rivas

Samtidigt som staden i flera års tid trätt om vem som bär ansvaret för oljepiren i Årstaviken har allt fler båtar anslutit sig till pirathamnen. Men nu är det stopp.

  • Publicerad 17:37, 30 jan 2018

Den numera ökända pirathamnen vid Årstaviken har gått få Södermalmsbor förbi. Den alltjämt växande ansamlingen med båtar som ligger olovligt förtöjda vid den gamla oljepiren har inte bara väckt ont blod hos intilliggande båtföreningar och grannar, den har också gäckat flera myndigheter såväl som Stockholms stad.

Medan problem som tveksam latrinhantering, nedskräpning, oljeläckage och kriminell verksamhet blivit alltmer påtagliga har frågan om vem som egentligen kan och bör reda upp situationen kastats mellan polisen, staden och stadens fastighetsbolag Locum.

Men nu meddelar Stockholms stad att man nått en lösning.

– Piren ska rivas. Vi är i våra samtal med Locum överens och har gjort upp om ägarförhållanden kring själva piren och ansvarsfördelning beträffande kostnader för rivningen, säger Stefan Hansson (S), biträdande finansborgarråd.

Tjuvankrande Lasse välkomnar alla till "pirathamnen" på Södermalm

Borta till sommaren

Exakt när rivningen kommer att bli av, eller vad det kan tänkas kosta, är ännu inte klart. "Finliret" kommer att redas ut inom den närmsta framtiden enligt Stefan Hansson.

– Formaliteterna, att saker görs korrekt, är en stor anledning till att detta tagit så lång tid, men när vi nu kommit såhär långt hoppas jag att piren kan vara borta redan innan sommaren. Sedan tillkommer sanering av närområdet och lite annat, men att få bort piren är första steget.

Skandalomsusat knarkskepp tillbaka

StockholmDirekt har tidigare rapporterat om att en 37 meter lång pråm nyligen anslutit sig till närområdet kring piren, med ytterligare ett 20-tal olovliga båtar i följe. För att få bort själva båtarna har staden tidigare skickat ett antal till skrotning, något som blivit mycket kostsamt, med notor på upp till flera hundra tusen kronor per båt.

Hoppas på ringar på vattnet

Numera är stadens verktyg istället främst att ansöka om handräckning hos Kronofogden. Men det låter sig inte göras när båtarna saknar registrerade ägare – vilket är fallet med de flesta båtarna vid pirathamnen.

Men Stefan Hansson (S) är hoppfull om att även båtarna ska avlägsna sig när piren rivs.

– När den försvinner så försvinner också en stor möjlighet för de här båtarna att ankra, så vi hoppas självklart att det skapar en effekt, säger Stefan Hansson (S) och fortsätter:

– Det här är vad vi kan göra just nu. Båtarna måste bort, Årstaviken ska vara ett trevligt och tryggt stråk.

Nu skrotas båtvraken i Årstaviken

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.