Tvärförbindelse Södertörn är en förlängning av Förbifart Stockholm och är tänkt att gå i tunnel under Glömstadalen och Flemingsbergsskogen.

Politiker rasar mot Trafikverkets förslag: "En mardröm för södra Stockholm"

"En mardröm för södra Stockholm". Ledande kommunpolitiker rasar nu mot Trafikverkets besked att prioritera bort Tvärförbindelse Södertörn i den nationella trafikplanen. Nu saknas det pengar för att bygga Förbifartens förlängning mellan Vårby och Haninge.

– Det här är en mardröm för södra Stockholm, säger Daniel Dronjak (M), kommunstyrelsens ordförande i Huddinge.

Igår lämnade Trafikverket över sitt förslag till regeringen om den nationella trafikplanen, där pengar fördelas till landets alla stora infrastruktursatsningar.

I förslaget saknas 5,6 miljarder kronor till full finansiering av Tvärförbindelse Södertörn, den planerade vägen mellan Vårby och Haninge som ska avlasta tunga trafik på väg 259.

Beskedet: 5,6 miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn i tunnel

Kräver ansvar

Nyheten kom som en kalldusch för kommunerna på södra sidan, som länge lobbat för att få spaden i marken och vägen byggd. Nu ska Trafikverkets förslag ut på remiss. Beslut fattas av regeringen under våren 2018.

– Åtta kommuner på Södertörn som representerar en halv miljon människor kräver att riksdag och regering tar det ansvaret som Trafikverket inte har tagit, säger Daniel Dronjak (M) i ett pressmeddelande.

Botkyrkas kommunstyrelseordförande Ebba Östlin (S) tar nu upp snacket med regeringen.

– Jag har tillsammans med övriga kommuner på södertörn redan inlett dialogen med regeringen. Att tvärförbindelsen ska genomföras har varit en grundförutsättning för flera andra projekt i regionen och att nu återigen förskjuta den är ödesdigert för hela södertörn, ja hela Storstockholm, säger Östlin.

Tiotusentals bostäder på spel

Tvärförbindelse Södertörn har pekats ut som ryggraden i södra Stockholms planerade utveckling, som nu riskerar att lamslås om vägen inte omedelbart byggs, menar Dronjak.

– 72 000 bostäder och 100 000 arbetsplatser riskerar att inte bli förverkligade i södra Stockholm och det kommer att bli trafikinfarkter på väg 225, Glömstavägen, Storängsleden och Södra länken som redan idag är igenkorkade i rusningstid, säger Daniel Dronjak.

Utan tvärförbindelsen äventyras bostadsplaner i Glömstadalen, Vårby och Flemingsberg, menar Dronjak. Och i värsta fall även kollektivtrafiksatsningen Spårväg syd, som är beroende av att bostäderna blir byggda.

Klart för tunnel i Glömsta: Här planeras ny stadsdel med 6500 bostäder

Planerats länge

Södertörnsleden, som vägen kallades för tidigare, har legat på ritbordet i över 25 år.

Redan 2013 stod traktorerna uppradade i Glömsta, redo att börja bygga. I sista stund kallade Trafikverket till presskonferens: Hela planeringen skulle göras om från scratch. Vägen hade aldrig klara en rättslig prövning, då en ny miljölag ställde tuffare krav.

– Vi har kommit fram till att stora delar av vägen måste dras i tunnel. Det handlar om känsliga naturvärden i bland annat Flemingsbergsskogen, förklarade Helena Sundberg, regional direktör på Trafikverket igår.

Men att dra i tunnel är "oerhört dyrt".

– I den nya trafikplanen saknas pengar som täcker den kostnadsökningen, sa Sundberg.

Enligt tidsplanen ska vägen börja byggas 2020 och stå klar till 2026, samma år som Förbifart Stockholm öppnar. Enligt Trafikverket fortsätter planläggningen och att man nu har två och ett halvt år på sig att hitta "alternativa finansieringslösningar".

Vad detta skulle kunna innebära i praktiken är dock för tidigt att säga, enligt Helena Sundberg.

"Ett svek"

Malin Danielsson (L), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor i Huddinge, kallar beskedet för "ett svek mot hela Stockholm".

– Nu hoppas jag regeringen inser att de måste leverera pengarna som saknas. Ytterligare en försening är oacceptabel, kommenterar hon.

Även S i Huddinge stämmer in i klagosången.

– Tråkigt besked från Trafikverket. Kommunerna på Södertörn får fortsätta jobba hårt för att få tvärförbindelsen på plats för den säkrar jobb, tillväxt och bostäder i Södra Stockholms län, kommenterar Sara Heelge Vikmång (S), kommunalråd i Huddinge.

Enda parti mot

Miljöpartiet är det enda parti i Huddinge som tydligt motsätter sig vägbygget.

– Transportplanen ska ta hänsyn till klimatmålet om minskade utsläpp, men det finns ingenting som kan sänka utsläppen i detta projekt. Tvärtom! Vi bygger fast oss i omodern infrastruktur för decennier framöver, säger kommunalrådet Marica Lindblad (MP).

Förlängningen av Förbifarten: Här byggs Stockholms nya motorväg under skogen

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.