Steffi Aluoch ställer nu ut "Art for Self-care" på södergalleriet Just Africa. Foto: Sacharias Källdén

Konstnären Aluoch: "Folk frågar varför jag bara målar svarta"

Vernissagen för utställningen Art for Selfcare blev för många historisk. Här berättar konstnären Steffi Aluoch om sina verk, mötet med Angela Davis och det stora i att kunna titta på konst och för första gången se sig själv.

  • Publicerad 18:00, 19 jul 2017

Någon sa: "Förstår du hur historiskt det här är?"

Om Alouch

Namn: Steffi Alouch.

Ålder: 24 år.

Bor: Uppvuxen i Stockholm, bor i Malmö.

Aktuell: Ställer ut sin konst på Just Africa, Södermalmstorg, mellan 14 juli och
12 augusti.

Här hittar du hennes konst

Prisad konstnär bakom total makeover av slitna parken

Berättat för reporter Sacharias:

"På min vernissage förra helgen tänkte jag, äsch det kanske kommer tio pers åt gången. Men det var helt smockfullt från öppning till stängning. Någon sa: ”Det är första gången jag är i ett sånt här sammanhang där jag inte blir åskådad när jag åskådar”. En annan sa: ”Förstår du hur historiskt det här är?”. Det var en fantastiskt avslappnad känsla i rummet. Majoriteten tillhörde den afrikanska diasporan och man kunde se i deras ansikten att det betydde något för dem. Folk stannade kvar efter stängning.

Jag försöker separera min aktivism och konsten. Jag skulle så gärna vilja vara en som bara ”äh, jag ritar lite bara”. Men samtidigt hade jag inte gjort den här konsten från början om jag inte var svart. Det är en sån central del av min identitet som är omöjlig för mig att distansera mig från. Ofta när jag visar min konst för någon kommer frågan: ”varför målar du bara svarta?”

Vad är det som gör att min konst är svart konst men en vit konstnärs konst bara är konst? Varför är det inte en självklarhet att jag får identifiera mig i det jag målar? Måste det vara ett statement? Det hade aldrig flugit i mig att fråga en vit konstnär varför den bara målar vita."

Aluoch framför verken "Detangling" och "Young Mother". Foto: Sacharias Källdén

"Att spegla sig själv i konst är viktigt. Det skapar förändring. Det handlar om möjligheten till något annat, att förändra rådande tillstånd genom att tvinga fram andra sammanhang. Jag vill att min konst ska ägas av någon som också vill skriva om det osjälvklara till självklart.

För mig är det viktigt att välja vilka rum jag har konsten i och vilka som ser den först. När aktivisten Angela Davis var i Stockholm för några år sedan var vi några svarta som fick ett separatistiskt möte med henne, efter att vi inte fått komma in på det första seminariet hon höll. Det väckte något i mig, att hon som är en sådan stor person tog sig tid för att sitta ner och bara prata med oss.

Jag är uppvuxen över hela Stockholm. Jag älskar känslan av att det alltid finns något att göra här. Mina varmaste minnen är från Solna, där var jag barn på riktigt. Jakan var första platsen jag såg snö på och i Bredäng lärde jag mig hur man ska stå på sig. Senaste åren har Stockholms innerstad fått en oväntad plats i mitt hjärta. Det finns så många möjligheter att lära känna sig själv i den här stan."

Här är stans nya lagliga konstvägg – inne i skivaffären

Utställningen pågår fram till 12 augusti. Foto: Sacharias Källdén

Afrikanska diasporan

Med den afrikanska diasporan menas den folkförflyttning från Afrika till andra delar av världen under senare århundraden. T.ex. de som skeppades till Amerika för att arbeta som slavar. I modern tid har begreppet vidgats till att också inkludera afrikaner som emigrerat från kontinenten för att söka utbildning, jobb och bättre levnadsvillkor för sig själv och sin familj.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.