Körfält på Lidingövägen blir pendelstråk för Östermalms cyklister

Lidingövägens bilister får ge vika för cyklisterna. Om bara ett par år försvinner ett körfält från Lidingövägen och Östermalm får två nya dubbelriktade pendelstråk för cyklister.

Trafiken på Lidingövägen har minskat rejält sedan delar av Norra länken öppnade i november förra året. Det ger perfekta förutsättningar för det pendlingsstråk för cyklister som planerats sedan tidigare.

Faktum är att trafikminskningen är så stor – nästan 30 procent – att ett av Lidingövägens fyra körfält nu kan tas bort. I stället: en dubbelriktad cykelbana på båda sidor om vägen, enligt det förslag som trafiknämnden väntas anta den 21 maj.

Välja sida

Det nya cykelpendlingsstråket byggs på sträckan mellan Sturegatan i söder och korsningen med Tegel­uddsvägen i nordost. På Lidingövägens södra sida får cykelbanan pendlingsstråkstandard med fokus på pendlarna, och på den norra sidan får cykelbanan karaktären av ett huvudstråk där cyklister inom stadsdelen kan ta sig fram. Att cykelbanorna är dubbelriktade och finns på båda sidorna gör att cyklister inte behöver korsa Lidingövägen, och kan välja fritt vilken sida man vill cykla på.

Ska vara klart 2017

Byggstart är beräknad till tidigast om ett år, och 2017 ska det nya pendlingsstråket vara klart.

– Det kommer att bli ett viktigt pendlingsstråk för dem som kommer från Lidingö och Norra Djurgårdsstaden, som inte bara ger en koppling till Östermalm utan även gör pendlingen lättare för dem som ska vidare in mot stan, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

Varför just Lidingövägen?

– Den är utpekad som ett prioriterat pendlingsstråk i cykelplanen. Det är också därför som vi ser till att cykelbanorna på båda sidorna är dubbelriktade och får väl tilltagen bredd.

Ökad säkerhet

Daniel Helldén fortsätter:

– När allt är färdigbyggt kommer man att kunna ta sig fram bra på cykel, men även cykla om. Samtidigt kommer cykelbanan att vara separerad från gångbanan, så att det blir säkert för både gående och cyklister.

Målet: får bort trafiken

Norra länken har minskat biltrafiken på Lidingövägen. Frågan är om köerna kommer tillbaka när ett körfält försvinner.

– Nej, vi räknar med att de som ska vidare använder sig av tunneln. All forskning visar att om man bygger mer vägar, så fylls de på med mer trafik. Efter ett par år har man fyllt igen de ytor man skapade. Vårt mål är att få bort trafiken från de centrala gatorna och det gör vi genom att ta bort ett körfält, säger Daniel Helldén.

Så det blir inte mer köer, trots att ett körfält försvinner?

– Nej. Trafiken har minskat sedan Norra länken öppnades, mätningar visar att tre körfält räcker för att klara trafikmängden.  

Daniel Helldén fortsätter:

– Vi har sagt att vi ska prioritera gång-, cykel- och kollektivtrafiken framför biltrafiken, och där det är nödvändigt tar vi körfält från bilarna.  

Lidingövägen år 2017

Lidingövägen har tre körfält
i stället för fyra, som fördelas mellan Lidingövägens korsningar.

I riktningen mot Lidingö är det två körfält på sträckan mellan Valhallavägen och Erik Dahlbergsgatan, därefter ett körfält fram till korsningen Tegeluddsvägen.

I sydlig riktning är det mellan Tegeluddsvägen och Valhallavägen i huvudsak ett körfält, utom i anslutning till korsningarna.

Bredare gångbanor jämfört med i dag, och gångbanor som är
separerade från cyklisterna.

Ny gräsyta och större träd som planterats i grupper för mer parkkänsla, vid Tegeluddsvägen.

Träden vid Erik Dahlbergsgatan norra vägbana är borta, men nya ekar har planterats ut längs med vägen.

Övergångsställena som finns i dag är kvar.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Det händer i Söders "hemliga" lokaler

Nyheter ✔Ny restaurang ✔Hälarhärva ✔Nostalgifest Tio tillsynes igenbommade lokaler inom en radie på 200 meter. Följ med in och få svar på frågan: Vad är det egentligen som händer bakom alla nedfällda persienner?måndag 25/9 20:03

BILDER: Så blir nya Spårvägsmuseet

Nyheter Barnens favorit flyttar Klassiska Spårvägsmuseet har lämnat lokalerna på Södermalm. Nu finns skisser på hur museet i Norra Djurgårdsstaden blir.måndag 25/9 18:00