Cykelbarnorna längs Rålambshovsleden och Norr Mälarstrand ska breddas. Ett körfält försvinner för att få plats med cykelbanorna. Foto: Per Brandt

Körfält tas bort när cyklarna ska fram längs Norr Mälarstrand

Nu ska cykelbanorna längs Norr Mälarstrand och Rålis breddas. Ett körfält på Rålambshovsleden och totalt 10 p-platser försvinner i området.

  • Publicerad 14:48, 8 apr 2015

Den som vill cykla i godan ro och med gott om svängrum gör nog bäst i att hitta andra vägar än förbi Rålambshovsparken och Norr Mälarstrand. Cykelstråket är trångt, knixigt och stundtals väldigt packat med cyklister.

Men det ska ändras.

Staden har tidigare pekat ut området som ett av de cykelstråk som måste förbättras. Nu har planerna klarnat.

Bredare cykelbanor

Cykelbanorna ska breddas till 4,5 meter över hela sträckan från Rålambshovsleden till Kungsholmstorg och få bättre belysning. För att få plats med de nya cykelbanorna och en bredare avlastningszon tas ett körfält i östlig riktning på Rålambshovsleden bort och även de längsgående p-platserna på parkeringen försvinner.

Nya p-platser tillkommer längs med den norra sidan av Rålambshovsleden vilket innebär en total minskning av cirka tio p-platser i området. På parkeringen stängs även två av infarterna och en ny ska öppnas för att göra trafikflödet till parkeringen enklare.

Arbetet börjar i augusti

I augusti räknar trafikkontoret med att arbetena kan starta och de nya cykelbanorna ska stå klara under nästa år. Totalt kommer de nya cykelbanorna kosta 34 miljoner kronor och trafiknämnden väntas ta det slutgiltiga beslutet på nästa nämndsammanträde den 13 april.

Tunneln i Rålis görs om

Dessutom ska gång- och cykelbanorna i tunneln under Gjörwellsgatan göras om vilket ingår i ett annat projekt som fortfarande utreds. Där ska cykelbanorna i framtiden gå i mitten av tunneln och dras om något i infarten från Rålis för att skapa bättre sikt.

Tunneln ska även bli mer ”trivsam” genom ny gestaltning och belysning. Det projektet beräknas kosta 3 miljoner kronor och beslut ska tas senare.
 
 

Så ska cykelbanorna göras om

Bredare cykelbanor, 4,5 meter, över hela sträckan.

Bättre belysning.

Ett körfält i östlig riktning på Rålambshovsleden försvinner.

Nya p-platser anläggs på den norra sidan av Rålambshovsleden. En ny trappa mellan bostadskvarteren norrut och p-platserna byggs.

Längsgående p-platser tas bort på parkeringen vid Norr Mälarstrand. Två infarter stängs och en ny öppnas för bättre trafikflöde.

Norr Mälarstrands körbanor minskas i bredd, men vägen har fortsatt tre körfält.

Cykelbanorna dras i mitten av tunneln under Gjörwellsgatan och infarten dras om för bättre sikt. Tunneln ska få ny gestaltning och belysning. Tunnel-sträckan ligger som ett eget ärende och beslut tas senare.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Slog Hammarbysupporter med batong – frias

Nyheter Hade rätt att använda våld Två poliser slog ett hammarbyfans med batong i samband med en fotbollsmatch i Malmö. Malmö tingsrätt väljer att fria poliserna.måndag 20/11 19:38

Vinst när Östermalmsseniorer besökte kasinot

Nyheter "En helt annan värld" I måndags vid lunch drog ett gäng pensionärer från Östermalm till kasinot. För SPF Hedvig Eleonora var det ovanligt stor uppslutning.måndag 20/11 17:23