REKLAMGRANSKNING. Socialdemokraterna i landstinget vill att sexistisk och rasistisk reklam ska stoppas innan den sätts upp. Foto: Michael Toll

Krav på förbud mot sexistisk reklam i tuben

Socialdemokraterna i landstinget vill gå längre i kraven mot stötande reklam.

  • Publicerad 15:18, 15 dec 2017

I veckan beslutades det att Stockholms stad ska införa riktlinjer mot sexistisk och rasistisk reklam. Beslutet gäller reklam- och informationsplatser i utomhusmiljö i Stockholm. Ärendet ska klubbas vid nästa kommunfullmäktigemöte.

Samtidigt driver socialdemokraterna i landstinget samma fråga. Men de vill gå ännu längre. De vill instifta ett råd, som granskar reklamen innan den sätts upp. (Idag kan reklam som sitter uppsatt anmälas till reklamombudsmannen, som då kan besluta om att reklamen ska tas ner).

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

– Det finns flera exempel på reklam som suttit uppe i kollektivtrafiken men som har fällts av Reklamombudsmannen. Det tycker jag är ett tydligt tecken på att den nuvarande policyn inte är tillräcklig, säger Susanne Lund (S), oppositionslandstingsråd.

Ett dagsfärskt på reklam som upprör är företagets Lindex underklädeskampanj, där flera stora bilder med kvinnor i underkläder sitter uppe på många tunnelperronger. Reklamen har kritiserats från många håll, bland annat av reklamforskaren Nina Åkestam som på sitt Instagram skrev:

”God Jul från Lindex som har missat de senaste 5-20 årens diskussion, forskning, RO-domar, konsumentupprop, varumärkeskunskap och corporate citizenship och väljer att återigen tapetsera tunnelbanan med stereotypa underklädesbilder i storformat.”

Susanne Lund vill inte kommentera Lindex-bilderna då hon som politikern inte vill ”bedöma en enskild reklamkampanj”. Det hon vill göra är att lägga till en granskning som ska reda ut om reklam är könsdiskriminerande.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

– Vårt förslag är att det ska vara en starkare reglering, men det ska vara reklamoperatören och SL:s tjänstemän som bedömer de enskilda fallen, säger hon.

Om förslaget med ett granskade råd blir verklighet återstår dock att se. Landstingsstyret ger hela idén kalla handen.

”Det är min övertygelse att ingen politiker bör göra sig till domare över vilken enskild reklam som ska sättas upp eller tas ned i samhället i stort. Ett sådant förfarande vore föga förenligt med den rätts- och myndighetstradition som sedan länge finns i Sverige”, skriver trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) i sitt svar till förslaget.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.