Mycket snack och lite verkstad när det kommer till pendelbåtar, tycker Patrik Silverudd (L). Foto: Liberalerna/Vattenvägen 365

Kritiken: "Helldén (MP) hycklar om båtpendlandet"

Det hjälper inte att alla säger att de är positiva till pendelbåtar. Politikerna måste våga satsa pengar på det också, menar Patrik Silverudd (L) och ger en rejäl känga åt Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

Vi som politiker måste peka ut riktningen

Handelskammarens förslag på 15 nya linjer för båtbussar i Stockholm har fått både allmänhet och politiker att gå igång.

Patrik Silverudd, gruppledare för Liberalerna i trafiknämnden i Stockholms stad, är också positiv. Men han tycker att det är för mycket snack och för lite verkstad när det kommer till just kollektivtrafik på vattnet.

– Det intressanta med båtpendling är att alla är för. Men i praktiken har det inte funnits någon uthållighet för att satsa på det, säger han.

Nya förslaget: Flera snabba båtlinjer i Stockholm och Järfälla

Han tar Stockholms satsning på pendelbåtslinjen mellan Kungsholmstorg och Söder Mälarstrand som ett exempel. Där uteblev den omedelbara succén och man lägger nu ner linjen som en följd av att för få resenärer utnyttjade den.

"Hyckleri"

Ett av problemen med linjen har varit att hållplatsen på Söder Mälarstrand har legat långt ifrån övriga trafikslag och varit krånglig att gå till.

– När Daniel Helldén säger att vi ska stödja båtpendlandet så tycker jag han ägnar sig åt hyckleri. För han har inte gjort något för att göra den hållplatsen säkrare eller tryggare, där kan du inte ens kan gå över gatan på ett säkert sätt för att komma till den, säger Patrik Silverudd.

Men enligt Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd, var åtgärder på gång för den hållplatsen.

– När det gäller den linjen ska vi lägga ut ett nytt övergångsställe, men nu har ju landstinget bestämt att lägga ner den linjen, säger Daniel Helldén.

Det duger inte, menar Patrik Silverudd.

– När landstinget redan sagt att man ska lägga ner linjen, då kommer Daniel Helldén. Det är lite som att kasta in jästen efter brödet, säger han.

"Kassa på att samverka"

Istället måste politiker börja tänka mer långsiktigt menar Patrik Silverudd.

– Även om kollektivtrafiken formellt ligger på landstinget så måste kommunen se till att bidra. Men vi saknar det i vår region – vi är kassa på att samverka, säger han.

Men enligt Daniel Helldén sitter just nu landstinget, Stockholms stad och Stockholms hamn AB och diskuterar hur ansvarsfördelningen för båtpendlandet ska se ut. Men det är inget som Liberalerna i vare sig trafiknämnden eller landstinget fått ta del av, menar Patrik Silverudd.

– Det kanske sker på någon förvaltningsnivå i så fall och det är väl jättebra. Men det är vi politiker som måste peka ut riktningen, det här ska ske, vi måste ha det och det måste finnas långsiktighet i det, säger han.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Ovanliga fyndet: Här kan Spångaborna ha snackat med gudarna

Amuletter kastades i "önskebrunn" Arkeologer har gjort ett jättefynd av amuletter på utgrävningsplatsen i Hjulsta. Nu tror de att dåtidens Spångabor använt kultplatsen för att komma i kontakt med högre makter.söndag 24/9 9:27

Vällingby city finns inte mer

Klart: Anrika centrumet byter namn – igen Har det precis satt sig att kalla Vällingby centrum för city? Eller tillhör du dem som helt enkelt vägrat det nya namnet? Nu kommer beskedet: Vällingby city byter namn – igen.lördag 23/9 13:05