KRÖNIKA: Tunnelbanan skapar mer nätverk än kommunen

  • Publicerad 12:36, 25 aug 2017

Kan ens identitet påverkas av området som man bor i? Ja, det tror jag i alla fall.

Vår stad Stockholm är mer segregerad än vad man tänker på. Segregationen hittas även i de enskilda kommunerna. I Stockholms stad bor allt från östermalmarna till Rinkebyborna. Även i min kommun, Huddinge, kan man se olikheterna. Vi har Flempan och Vårby – de där förorterna i kommunen som ofta klassificeras som utsatta. Och så har vi centrala Huddinge, Segeltorp och Glömsta, tre lugnare villaområden.

Sedan så finns ju Skogås och Trångsund längst österut i kommunen, två områden som jag inte har någon koll på alls, förutom att de ligger ganska nära Farsta. Jag har som mest bara åkt förbi eller möjligtvis besökt deras centrum någon gång.

Ja, att Stockholms län är segregerat, även inom kommunerna, är det ingen fråga om. Något som dock är lite fascinerande är hur tunnelbanans linjer har bildat en slags sammanhållning som sträcker sig över kommungränser. Vi som bor längs röda linjen, har en slags ”röda linjen-identitet”, oavsett om vi kommer från Stockholms stad, Huddinge eller Botkyrka. Jag känner fler från röda linjen än från Huddinge och därför blir den identiteten för mig som bor i Vårby, starkare än Huddingeidentiteten. Om någon exempelvis frågar mig var Vårby ligger, svarar jag ofta att det ligger på röda linjen.

Vad denna segregation egentligen beror på och hur det kommer sig att vi i Huddinge inte möter så många från de andra kommundelarna, tror jag har att göra med hur vår stad och kollektivtrafik är uppbyggd. Majoriteten av all kollektiv spårtrafik åker in mot stan. Därför blir det naturligt att vi i Vårby gård och Masmo interagerar mer med alla andra som bor längs vår linje, då vi snabbt och enkelt kan ta oss runt med tunnelbanan.

Att ta sig runt i vår egen kommun med kollektivtrafik är däremot svårt. Om jag inte ska byta buss, kommer jag som längst bara till centrala Huddinge och vad finns det att göra där egentligen? Skärholmen och Kungens kurva ligger ju närmre mig om jag vill shoppa och vill jag åka lite längre är ju innerstan mycket roligare.

Så det är ju inte något katastrofalt att nästan all spårtrafik bara åker in mot stan och inte inom kommuner. Dock kan kanske framtida Spårväg Syd faktiskt gynna sammanhållningen i Huddinge, i och med att nya möten mellan folk från kommunen kan komma att ske.

Man får helt enkelt vänta och se.

Christian Youhana, 19 år, Vårby gård

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.