FULLT FOKUS PÅ TRYGGHET. SL köper in ett 40-tal nya kroppskameror som personalen på utsatta busslinjer ska använda. Foto: Pressbild/Direktpress

Kroppskameror ska minska våld i SL-trafiken

SL:s personal ska utrustas med kroppskameror. Målet är att öka säkerheten samt minska stöket – och få fast fler fuskåkare.

  • Publicerad 14:44, 13 nov 2017

I somras testade SL och Arriva att låta 10 stycken bussförare på linje 179 (Vällingby och Sollentuna) och linje 514 (Spånga station och Häggvik) bära kroppskameror när de jobbade. Många av chaufförerna hade blivit hotade och kamerorna var en del av SL:s trygghetssatsning.

Nu ska projektet utvidgas.

– I somras startade vi en testpilot och när vi nu har en känsla av att det fungerar tänker vi skala upp satsningen, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Färre som tjuvåker

Under de tre månader testet med kroppskameror ägde rum minskade våldet, och hot om våld, mot de chaufförer som har burit kroppskamerorna. Samtidigt har antalet fuskåkare också minskat.

– Det har varit en positiv sidoeffekt. Fusk- och tjuvåkare tycks dra sig för att åka om det finns en risk att de filmas, säger Kristoffer Tamsons.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Kring årsskiftet ska ett 40-tal nya kameror börja användas. Främst är det busschaufförer, biljettkontrollanter och ordningsvakter som, om de själva vill, ska bära kroppskamerorna när de arbetar.

– Hot och våld är bland de mest förekommande brotten i kollektivtrafiken. Många roller är extra utsatta och det är inte okej. Vi hoppas nu att kamerorna ska bli ett effektivt verktyg som gör arbetssituationen förbättras. Tryggare medarbetare ger tryggare kollektivtrafik, säger Kristoffer Tamsons.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.