BRT-bussar har egna vägar vilket gör att de inte påverkas av övrig trafik. Foto: Mostphotos

Landstinget säger nej till superbuss från Järfälla

Planerna på så kallade superbussar som skulle mer än halvera restiden från Järfälla till Täby och Skärholmen läggs på is. Men för Järfällas del är intresset fortsatt stort.

  • Publicerad 12:16, 8 nov 2017

13 minuter till Skärholmen från Barkarby någon? Och 18 minuters resväg till Täby?

Den förkortade restiden skulle kunna bli verklighet med en satsning på BRT-system, Bus rapid transit. Bussar som bland annat har egna körfält, långa stationsavstånd och har samma medelhastighet som tunnelbanan och därför går snabbare än vanliga bussar.

Miljöpartiet i landstinget hade som vallöfte 2014 att införa bussarna. Organisationen bussföretagen har flera gånger försökt få till en BRT-linje och senast var det Socialdemokraterna i landstinget som i sitt nya trängselpaket hade med BRT-bussar som föreslås köra pendlare från norr till söder i "Stockholmsbågen".

I och med att Förbifart Stockholm byggs skulle till exempel en busslinje mellan Barkarby och Skärholmen bli verklighet, vilket skulle minska restiden med över 30 minuter. Men planerna verkar inte längre vara aktuella.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) berättar för StockholmDirekt att det inte finns några konkreta planer på att införa BRT. Intresset från majoriteten i Stockholms stadshus är också svalt.

– Det är en intressant fråga, men det finns inga önskemål från staten att satsa på detta i dagsläget. Vi fortsätter att vrida och vända på den här frågan, men det finns inget konkret, säger Kristoffer Tamsons.

"Järfälla kommer fortsätta driva frågan"

Men från Järfällas håll är dock satsningen på superbussarna fortsatt angelägen.

– Det skulle korta resvägarna enormt mycket och innebära otroliga lyft för oss kommuner runtomkring Stockholm stad. Mycket i Stockholms infrastruktur handlar om att man ska in i city, det är där stoppklossen finns. Nu när man gör en förbifart är det smart att ha en busslinje där med, säger Claes Thunblad (S) som är ordförande i kommunstyrelsen i Järfälla.

Claes Thunblad betonar att frågan "ligger högt i prioritering" från Järfälla kommuns sida, och att man framför detta i remissvar till Trafikverket och regeringen.

– Om man ska stärka upp tvärförbindelserna, bör man framförallt tänka kapacitetsstark, miljövänlig kollektivtrafik. Man bör gröna upp förbifarten, säger Claes Thunblad.

Det här är Bus Rapid Transit, BRT

✔Snabbussar på separata körfält eller helt egna körbanor

✔Egna stationer snarare än hållplatser

✔Långa stationsavstånd

✔Hög turtäthet och tydliga linjesträckor

✔Lika snabb medelhastighet som tunnelbanan

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

SWAT efter vd:ns avgång: "Hoppas på förnyat samarbete"

Nyheter Havererat samarbete med Järfällahus Förra veckan skrev vi om att ungdomsföreningen SWAT har sagts upp från sina lokaler i Kallhäll och Jakobsberg efter ett havererat samarbete med Järfällahus (JHAB). När företagets vd nu avgått har...tisdag 21/11 15:54

Nya säljknepet på bostäder: black friday-rea

Nyheter "Kunderna tar generellt lite längre tid på sig innan de bestämmer sig" Den amerikanska shopping-och readagen Black Friday blir ett allt vanligare fenomen i detaljhandeln även i Sverige. Nu införs det också på bostäder i Barkarbystaden.tisdag 21/11 12:24