Leif-Ivan Kalrsson försätter ett bolag i konkurs för att bli av med personal på M/S Birger Jarl. Foto: Andreas Jennische / Erik Simander

Leif-Ivan Karlsson går i konkurs med flit – vill bli av med personalen

Superentreprenören Leif-Ivan Karlsson är inte nöjd med personalen på den hotell- och restaurangbåt han köpte i somras. Nu går han i konkurs för att bli av med allihop.

Det var i juni 2016 som den självutnämnda superentreprenören och mångmiljonären Leif-Ivan Karlsson köpte det kulturmärkta fartyget M/S Birger Jarl vid Stadsgårdskajen.

En investering han gärna pratade om både i tv-serien Karlssons och i en intervju med StockholmDirekt.

Leif-Ivan Karlsson om köpet på Södermalm: ”Ska vara på allas läppar"

Efter en stor renovering skulle Birger Jarl bli ett maritimt nöjescenter, enligt Leif-Ivan Karlsson själv.

Nu framträder en annan bild.

Den 13 februari i år beslutade Stockholms tingsrätt att försätta det bolag som driver hotell-och restaurangverksamheten ombord i konkurs. Ansökan är gjord av Leif-Ivan Karlsson själv.

Leif-Ivan köpte 100 bilar och grannarnas villor - ”Jantelagen är en hemsk sjukdom”

– Vintern har varit ett helvetes mardröm med fartyget, säger Leif-Ivan Karlsson till StockholmDirekt på telefon från Florida.

Leif-Ivan Karlsson säger att han begärt driftsbolaget i konkurs för att kunna driva verksamheten vidare och samtidigt bli av med personalen.

– Det går inte att få någon styrsel på personalen. De sjukskriver sig hela tiden. Och de är skyddade av facket. Det som hände var att jag fick ha dubbel personal. Sedan i somras har jag gått minus tre miljoner kronor på verksamheten, säger han.

– Det fanns ingen möjlighet att få det här att fungera. Det här är en ren och skär strategisk affärsförändring.

Ska köpa lagret

När driftsbolaget gått i konkurs är planen att köpa lagret av mat och alkohol till ett nytt bolag – och driva verksamheten vidare som om ingenting har hänt.

Hotellet och restaurangen kommer att ha stängt i max några dagar, enligt Leif-Ivan Karlsson.

– Jag kommer att driva det nya driftsbolaget utan anställda. Jag ska bara hyra in personal, säger han.

Personal på båten har kopplat in fackförbundet Seko Sjöfolk.

– Det är olyckligt för de personerna som nu drabbas av det här. Leif-Ivans anklagelse får stå för honom, säger Chang Strömberg, ombudsman på Seko Sjöfolk som ska sätta sig i förhandling med konkursförvaltaren imorgon.

Enligt förbundet drabbar uppsägningarna 15 tillsvidareanställda och ett stort antal vikarier och korttidsanställda.

"Olyckligt för de anställda"

Enligt facket riskerar många av dem som sägs upp att inte få ut hela sin lön eftersom maxbeloppet på den statliga lönegarantin inte räcker till för att täcka hela lönebortfallet med sex månaders uppsägningstid.

– Allt är inte klart än men ställs vi inför den situationen avser förbundet att begära sjöpantsrätt i fartyget Birger Jarl. Det innebär att vi kan tilltvinga oss löner som inte betalas genom att fartyget tas i pant. Det är en exklusiv rättighet som finns inom sjöområdet och som regleras i sjöfartslagen. Det återstår att se hur konkursförvaltaren hanterar det här, säger Chang Strömberg, ombudsman på Seko.

Verksamheten drivs för tillfället av konkursförvaltaren Thomas Ehrner.

– Vi håller på att sätta ihop en konkursboupptäckning och driver verksamheten vidare för att se om någon vill ta över. Och vi har ordnat lönegarantier åt ett stort antal anställda. Om du räknar in alla extraanställda så rör det sig om lite över 50 personer, säger Thomas Ehrner till StockholmDirekt.

Själva båten M/S Birger Jarl äger Leif-Ivan Karlsson genom ett annat bolag än det som nu begärts i konkurs.

Superentreprenören Leif-Ivan Karlsson har köpt vandrarhemsbåten Birger Jarl, här uppe på soldäcket. Foto: Erik Simander

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.