SL lovar. Så ska trängseln minska i tunnelbanevagnarna. Foto: Mostphotos

Löftet: Så ska trängseln minska i t-banan

Är du en av alla Bålstabor som står och trängs på tunnelbanan varje morgon? Så här planerar SL att minska trängseln, både kortsiktiga och långsiktiga planer.

  • Publicerad 09:55, 31 okt 2017

57 procent av tunnelbaneresenärerna är trötta på trängseln. Att det är trångt, varmt, fuktigt och svårt att få plats är ett stort problem för SL.

– Just trängseln är en verklig utmaning och det har varit så över en längre tid. Men vi har en plan på hur vi ska agera, säger Kristoffer Tamsons (M) trafiklandstingsråd i Stockholms landsting.

Strategin för att komma åt trängselproblemet kan delas upp i tre kategorier. Saker som ska göras på kort sikt, lite längre sikt och slutligen långsiktiga lösningar i framtiden.

– Vi har ett blocköverskridande stöd för många av de åtgärder som nu planeras och är inne i en process där en lång rad åtgärder ska realiseras. Det är mycket på gång, säger Kristoffer Tamsons.

Oppositionen: "Gammal skåpmat"

Socialdemokraterna i landstinget har gått igenom vad som är tänkt att göras och välkomnar moderaternas förlag.

– Vi är glada att Moderaterna nu börjar lyssna på de förslag som finns. Mycket av det här föreslog vi tidigt i somras men då röstade alliansen och SD nej. Men bättre sent än aldrig, säger Talla Alkurdi (S), oppositionslandstingsråd.

DET HÄR GÖRS MOT TRÄNGSELN

På kort sikt:

Mer förlängda avgångar. Fler tåg ska trafikera längre sträckor i systemet. Försök görs nu på röda linjen, där tåg ska gå till och från Telefonplan och inte vända i Liljeholmen som tidigare.

På medellång sikt:

Inköp av nya tunnelbanetåg. Samt att befintliga tåg moderniseras. Totalt blir det 387 nya eller uppfräschade vagnar i trafiksystemet. De första sätts in i trafik 2019 (sedan löpande till och med 2023). I takt med att nya vagnar sätts in ska de äldsta (skrammelvagnarna från 70-talet) tas ur trafik.

På lång sikt:

✔ Miljardutbyggnad. Beslut är taget om den största utbyggnaden av tunnelbanan på över 40 år. 17 nya stationer ska byggas, de första kan vara klara runt 2026. Det här förväntas möta ett växande Stockholm och hantera nya resenärer.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Bo som på Mallis – i Bålsta

Företag vill bygga koncepthus i Bålsta. Palmer, tropisk värme, utomhusmiddagar och citronträd på innergården – året om. Så kan ett gäng 55-plussare i Bålsta bo inom några år. Byggherren Bovieran vill bygga ett av sina koncepthus i centrala...onsdag 22/11 15:18

Nästan var fjärde invånare i Håbo utsatt för brott

Nästan var fjärde person i Håbo och Enköping blev utsatt för någon form av brott under 2016. Det visar ny statstik från BRÅ.onsdag 22/11 15:17

Senaste numret

Bålstabladet