Kristoffer Tamson (M), trafiklandstingsråd, har en plan på hur trängseln i tunnelbanan ska minska. Foto: SLL/Mostphotos

Löftet: Så ska trängseln minska i t-banan

Här är SL:s kortsiktiga och långsiktiga plan för hur alla ska få plats i kollektivtrafiken.

  • Publicerad 07:02, 26 okt 2017

87 procent av resenärerna i tunnelbanan uppger att de totalt sett är nöjda. Men när det kommer till trängseln är siffran bara 43 procent. Att det är trångt, varmt, fuktigt och svårt att få plats är ett stort problem för SL.

– Just trängseln är en verklig utmaning och det har varit så över en längre tid. Men vi har en plan på hur vi ska agera, säger Kristoffer Tamsons (M) trafiklandstingsråd i landstinget.

Nya krav för att minska trängseln i t-banan

Strategin för att komma åt trängselproblemet kan delas upp i tre kategorier. Saker som ska göras på kort sikt, lite längre sikt och slutligen långsiktiga lösningar i framtiden.

– Vi har ett blocköverskridande stöd för många av de åtgärder som nu planeras och är inne i en process där en lång rad åtgärder ska realiseras. Det är mycket på gång, säger Kristoffer Tamsons.

Oppositionen: "Gammal skåpmat"

Socialdemokraterna i landstinget har gått igenom vad som är tänkt att göras och välkomnar moderaternas förlag.

– Vi är glada att Moderaterna nu börjar lyssna på de förslag som finns. Mycket av det här föreslog vi tidigt i somras men då röstade alliansen och SD nej. Men bättre sent än aldrig, säger Talla Alkurdi (S), oppositionslandstingsråd.

DET HÄR GÖRS MOT TRÄNGSELN

PÅ KORT SIKT

Mer förlängda avgångar. Fler tåg ska trafikera längre sträckor i systemet. Försök görs nu på röda linjen, där tåg ska gå till och från Telefonplan och inte vända i Liljeholmen som tidigare.

Längre tåg i omlopp. Försök ska göras för att i högre utsträckning köra med fler längre tåg. Att SL inte alltid kör långa tåg beror på att det helt enkelt saknas tillräckligt med vagnar (ett visst antal är alltid ur trafik pga reparation och/eller underhåll). Målet är att effektivisera användandet och i den mån det är möjligt köra långa tåg oftare.

Nå ut med bättre trängselinforation. På MTR:s hemsida finns det idag en trängselmätare, som visar vilken vagn man bör välja på en viss station, vid en viss tid. Sådan typ av information ska spridas bättre, bland annat ser man över SL-appen.

PÅ MEDELLÅNG SIKT

Inköp av nya tunnelbanetåg. Samt att befintliga tåg moderniseras. Totalt blir det 387 nya eller uppfräschade vagnar i trafiksystemet. De första sätts in i trafik 2019 (sedan löpande till och med 2023). I takt med att nya vagnar sätts in ska de äldsta (skrammelvagnarna från 70-talet) tas ur trafik.

Effektivare trafik. De nya tågen (C30) blir totalt 58 stycken, kan köra på samtliga linjer och har tio procent högre kapacitet. Med nya tåg kommer de centrala delarna av tunnelbanesystemet få utökad kapacitet och öka från 24 till 30 tåg i timmen. Fler och bättre tåg i omlopp bidrar till minskad trängsel, både på perronger och i vagnarna.

PÅ LÅNG SIKT

Miljardutbyggnad. Beslut är taget om den största utbyggnaden av tunnelbanan på över 40 år. 17 nya stationer ska byggas, de första kan vara klara runt 2026. Det här förväntas möta ett växande Stockholm och hantera nya resenärer.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.