En ny cykelbro ska göra det lättare för cyklister att ta sig mellan Gamla stan och Tegelbacken. Foto: Per Cornell

Löftet: Stockholm får helt ny cykelbro mitt i stan

Stat, kommuner och landsting har inte bara enats om ny kollektivtrafik. En påse pengar går till nya cykelbanor i Stockholm, Täby och Huddinge

  • Publicerad 13:18, 21 apr 2017

Staten, kommunerna och landstinget har nu kommit överens om att samfinansiera ny tunnelbana till Älvsjö, Spårväg Syd, en förlängning av Roslagsbanan till City samt en ny station i Hagalund. I samma veva gör parterna också flera satsningar på infrastruktur för ökad cykling.

Nya besked om storsatsningarna på tunnelbana och spår

Totalt 30 cykelobjekt ska byggas inom Stockholms stad, Huddinge kommun och Täby kommun till en investeringskostnad om 477,5 miljoner kronor fram till 2027.

Staten medfinansierar dessa cykelobjekt med sammanlagt 119,4 miljoner kronor.

Flytande bro

Stockholms stad ska bygga även tre centrala cykelbanor för 198 miljoner kronor. Det som sticker ut mest är en helt ny (och delvis flytande) cykelbro mellan Gamla stan och Tegelbacken, via Riddarholmen där cykelbanan ska breddas.

En sådan idé presenterades för ett drygt år sedan och ska nu bli av.

Liljeholmsbron ska också göras bättre för cyklister, samt sträckan mellan Årstabron och Årstabergsvägen.

Cykelbanorna i Stockholm ska byggas under åren 2019-2026.

Ännu mer byggs söderut

Huddinge kommun gör en ännu större också en storsatsning på cykelnätet under samma tidsperiod.

HELA LISTAN: Staten satsar på 22 cykelvägar i Huddinge

Kommunen lägger drygt 248,5 miljoner kronor på sammanlagt 23 nya cykelbanor och stråk som ska byggas under perioden 2018-2027.

– Spårväg syd kommer göra det enklare att åka kollektivt, Tvärförbindelse Södertörn att välja buss eller bil och även cykelvägarna behöver byggas ut. Därför är det mycket positivt att staten går in och medfinansierar vår cykelutbyggnad med drygt 62 miljoner kronor, säger Malin Danielsson (L), kommunalråd i Huddinge.

Täby kommun bygger även ut fyra cykelbanor i kommunen till en total investeringskostnad om 31 miljoner kronor. Utbyggnaden av cykelbanorna kommer att ske under 2018.

Cykelsatsningar Stockholm

Liljeholmsbron, åtgärder för bättre framkomlighet i stråket.

Årsta, ny cykelbana mellan Årstabron och Årstabergsvägen.

Cykelbro Gamla stan - Tegelbacken, breddning förbi Riddarholmen, flytbro vid Centralbron.

Totalt: 198 miljoner kronor (vara staten betalar 49,5 miljoner). Den största delen är Gamla Stan-Tegelbacken (155 miljoner).

Cykelsatsningar Huddinge

22 cykelvägar ska byggas, breddas eller förbättras i Huddinge. Och Flemingsberg ska få ett underjordisk cykelgarage med plats för 3500 cyklar.

Björnkullaringen - Regulatorvägen

Huddingevägen - Katrinebergsvägen

Smista allé - Ryttarhalsvägen

Björnkullavägen - Alfreds nobels allé

Katrinebergsvägen - Glömstavägen/Gustav adolfsvägen

Lovisebergsvägen - Älggräsvägen (Tullinge)

Häradsvägen - Karin boyes gata

Förbifart Stockholm - Kungens kurvaleden

Dialoggatan - Mickelbergsvägen (Stockholm)

Ekgårdsvägen - Skärholmsvägen kommungräns

Glömstavägen - Kungens kurvaleden

Botkyrkaleden - Skärholmsvägen

Skärholmsvägen - Ryttarhalsvägen

Hälsovägen - Alfreds nobels allé kommungräns

Katrinebergsvägen - Tvärförbindelse Södertörn

Glömstavägen - Katrinebergsvägen kommungräns

Glömstavägen - Talldalsvägen

Smistavägen - Häradsvägen

Gamla Södertäljevägen - Mickelbergsvägen

Smista allé - Juringe åväg 32

Kungens kurvaleden - Ekgårdsvägen

Smista allé - Skördevägen 39

I Flemingsberg kommer ett underjordiskt cykelgarage för ca 3 500 cyklar och tillhörande cykelservice att byggas.

Totalt innebär detta cykelsatsningar för 248,5 miljoner och att staten bidrar med 62,1 miljoner.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.