UPPMÄRKSAMHET. Minns du dessa? Här är fem bostadsannonser som gått till historien för sin kreativitet.

Mäklarnas bästa tricks för att locka köpare

En lägenhet har i veckan fått stor uppmärksamhet då den är ostajlad, ostädad och ocharmig. Men sticker annonsen ut? Nja, vi rotade i arkiven och hittade en fem andra tilltag som har fått uppmärksamhet på Stockholms bomarknad genom åren.

  • Publicerad 20:37, 28 jan 2018

RAPP MÄKLARE. Niklas Berntzon kontaktade Petter för ett samarbete 2005. Foto: Privat

2005: Kändislyrik

Notar tar till ett klassisk kändisreklam-knep och låter artisten Petter skriva deras bostadsannonser. Men formuleringar som "snyggt filad hörntrea med lovande efterfestområden” och "tokisolerat vilket gör att ni kan väsnas, slåss och göka högt utan att grannen gnäller" får annonseringen stort medialt intresse.

– Det här var ett grepp som var ogjort tidigare. Intresset var extremt, varenda tidning, tv och radio i Sverige tog upp fenomenet. ALLA såg annonsen alla bostäderna flög av hyllorna minns jag, säger Niklas Berntzon, mäklare på Eklund Stockholm New York som drog igång samarbetet med Petter.

MAGASINKÄNSLA. En lägenhet på Luntmakargatan planeras varje detalj innan plåtning. Foto: Fantastic Frank

2011: Inredningsmagasin

Extremt välproducerade mäklarbilder som liknar inredningsmagasin kommer ut på marknaden. Det är nya mäklarfirman Fantastic Frank som bryter ny mark.

– Det billigaste vid en försäljning var tidigare fotograferingen, vi gjorde tvärtom och la alla pengar på fotografen, säger Tomas Backman, grundare av Fantastic Frank.

Annonser fick stor uppmärksamhet – och mäklarbyrån har valt att behålla arbetsmetoden.

– Vår smala lycka har varit att vi har gått hundra procent på inredningsbilder-spåret. Det är otvivelaktigt att det är rätt väg att gå. Bostaden får fler klick, bättre spridning, större uppmärksamhet och säljs lättare samtidigt som både köpare och säljare är nöjda, säger Tomas Backman.

SPANSK PEPPAR. Att fylla tvättmaskinen med paprikor var ett lyckat drag. Foto: johanart.se

2014: Paprikahuset bryter ny mark

Citroner och andra typer av citrusfrukter hade tidigare använts till förbannelse, men här är det något helt nytt som gör att det blir ett hysteriskt intresse. Ett inte alls speciellt hus i Saltsjöbaden får över 450 000 klick på Hemnet. Detta då det placeras paprikor i badkaret, i tvättmaskinen, i sängen.

– Paprikahuset är fortfarande vårt mest klickade objekt någonsin. Den spreds internationellt och fick väldigt stor uppmärksamhet, säger Staffan Tell, presschef på Hemnet.

NO SMOKING. Mäklaren tar på sig frack för att försöka skapa intresse kring bostaden. Foto: Remax Sverige

2016: Mäklare klär ut sig

Mäklaren Bo Lingserius dyker upp i en bostadsannons iklädd pingvinkostym.

– På något sätt måste man lätta upp allvaret men ändå vara seriös så man inte kliver över kanten. Jag använder pingviner för att skapa en varm familjekänsla, förklarade han sitt tilltag.

Två år tidigare har han fotograferats i frack i samband med att en ett med stort renoveringsbehov skulle ut på marknaden.

– Vi var tvungna att göra något med tanke på hur lägenhet såg ut. Det är fracken i kontrast till lägenhetens skick som gör det, sade Bo Lingserius då.

OSTÄDAT. Lägenhetsägaren ville inte att någonting skulle röras inför försäljningen. Foto: Erik Olsson Fastighetsförmedling

2018: En lägenhet i Vasastan är ostädad, stökig och ostajlad

Stort intresse, tusentals klick och många som har åsikter. Att låta en lägenhet se ut som en stor pappersinsamling var ett smart drag ur intressesynpunkt. Det visars sig att säljaren samlar på tidningspapper och mäklarna fotografer då lägenheten utan att flytta på en pinal. Ett lyckat drag, annonsen ses över 17 000 gånger de första fem dagarna.

– Säljaren har stenkoll på allt och ville inte att vi skulle röra runt eller magasinera det eller stajla något. Då sa vi att vi gör en grej av det, och fotar lägenheten exakt som den är, säger Fredrik Flodin, ansvarig fastighetsmäklare på Erik Olsson Fastighetsförmedling.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.