Konkurrens. Sedan Foodora började leverera mat hem till hungriga Stockholmare 2015 har flera företag följt efter. Foto: Arkiv

Matkriget växer – vem når längst utanför tullarna?

Suget efter krogmat direkt hem till dörren bara växer – och kriget om kunderna är ett faktum. Nästa slag handlar om vem som når längst utanför tullarna.

  • Publicerad 10:00, 18 mar 2017

Först kom Foodora, sen kom Wolt, Hungrig och nu senast UberEats. Den som vill ha hämtmat utan att hämta den själv kan välja och vraka bland företag som kör maten ända fram till dörren.

Tidigare var hemkörning en lyx framförallt förbehållet boende innanför tullarna, men i takt med att konkurrensen hårdnat har företagen börjat erbjuda käk till boende längre utanför tullarna. Hungrig finns på femton ställen runt om i Sverige och i somras började man köra i Stockholm. Strategin för att vinna matkriget är en stenhård satsning även långt utanför tullarna.

LÄS ÄVEN Matleverantören Foodora anklagas för att dumpa lönerna

– Vi levererar upp till en radie av åtta kilometer från restaurangen, lite beroende av tiden på dygnet. Idag kör vi till Sundbyberg, Bromma och Solna. Vi kommer att satsa mer och mer utanför tullarna. Det är många där som inte kunnat beställa mat från sina favoritrestauranger innan men det ska vi ändra på, säger vd:n och grundaren Samir Bachami.

Sist ut. I höstas kom UberEats till Stockholm. Sedan tidigare finns tjänsten i bland annat USA, Tokyo, Dubai och Australien. Foto: UberEats

Hungrig levererar till Sundbyberg, Bromma och Solna – utöver innerstan. Foto: Pressbild

Suget efter hämtmat har även fått aktörer som UberEats att utöka sitt territorium för att möta den ökade efterfrågan. Sedan den första mars kör man till Hammarby sjöstad, Norra Djurgårdsstaden, Hjorthagen och Lilla Essingen.

– Det är ett stort tryck på tjänsten. Antalet restauranger som är anslutna till plattformen växer stadigt och vi har sett ett stort intresse för att bli leveranspartner också, skriver Zoltan Fekete, Sverigechef för UberEats i ett mejl.

Inte plats för alla

Men trots ett stort sug efter mat hem till dörren finns det mycket som tyder på att alla nya aktörer inte kommer att finnas kvar i längden, menar Sara Rosengren, professor i marknadsföring på Handelshögskolan.

– Att det är så många aktörer är ett tecken på att det är en bransch i tillväxtfas. Ingen äger den här positionen än och det gör att många har chansen att komma in och bli ledande. Sen kommer det kanske inte finnas plats för alla på längre sikt, utan det kommer att utkristallisera sig vilka som har en långsiktigt hållbar affärsidé, säger Sara Rosengren.

LÄS ÄVEN Uber börjar med hemkörning av krogmat i Stockholm

Att leverera mat är en bransch med låga trösklar för att ge sig in i matchen. Den stora utmaningen är att få tillräckligt med kunder för att få lönsamhet.

– Det handlar om att bygga volymer i ett tidigt skede. Man måste fokusera på att få ett tillräckligt bra utbud av både restauranger som vill vara med och konsumenter som vill köpa. Ju bättre företagen lyckas med det desto större kan de bli, säger hon.

Leveranstiderna en utmaning

Även företagens satsning på att täcka större och större delar av staden kan vara en smart strategi, tror hon.

– Efterfrågan kanske till och med är större i ytterstaden, i innerstaden är ju avstånden mindre för att hämta maten själv. I ytterstaden blir det å andra sidan större utmaningar med att till exempel hålla leveranstiderna.

Fyra matleverantörer

UberEats

Levererar till: Innerstan samt
Hammarby Sjöstad (nytt sedan i mars: Norra Djurgårdsstaden, Hjorthagen, Gärdet, Lilla Essingen samt Hammarby sjöstad).

Leveransavgift: 49 kronor, oavsett
orderns storlek.

Antal förare: Ett par hundra personer.

Hungrig

Levererar till: Innerstan samt Sundbyberg, Bromma och Solna.

Pris: Mellan 39 och 79 kronor per
leverans, priset
beror till exempel på avståndet.

Antal förare: 10-15 personer som
levererar mat med bil och cykel.

Foodoora

Levererar till: Innerstan samt Hammarby Sjöstad, Stora Essingen, Norra Djurgårdsstan, Solna/Sundbyberg samt Liljeholmen.

Pris: Fast leveransavgift på 49 kronor.

Antal förare: 450 cykelbud.

Wolt

Leverear till: Innerstan samt Midsommarkransen, Gröndal, Liljeholmen,
Enskede, Södra Hammarbyhamnen, Kvarnholmen, Solna och Sundbyberg.

Pris: Grundavgiften är 49 kronor, men priset kan vara högre beroende på
avstånd.

Antal förare: Vill inte uppge

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.