Konduktörtrubadur. Elias Hedlund har skrivit sin sista låt om livet som konduktör på tvärbanan. En ironisk känga till politiker som ersätter människor med maskiner. Foto: Privat

Nu har konduktörerna fått sparken – säger farväl med ironisk låt

I dag gjorde 57 före detta konduktörer på Nockebybanan och Tvärbanan sin sista dag på jobbet. Elias Hedlund säger hejdå med en känslosam och ironisk låt på Facebook.

Trots protester och demonstrationer – från och med imorgon är det slut med servicepersonal på Nockebybanan och Tvärbanan.

Istället för människor som aviserar biljetter är det framöver blippstolpar som gäller.

– I dag blev vi uppsagda och från och med imorgon är alla arbetsbefriade, säger Elias Hedlund, konduktör sedan 15 år tillbaka.

Tvärbanans konduktörer ska ersättas med stolpar

För att visa sitt missnöje med att arbetsgivaren Arriva och dess uppdragsgivare SL valt att ersätta honom och kollegerna med stolpar gjorde han lagom till gravölen en avslutningslåt som han lagt ut på Facebook.

En känslosam och ironisk cover på Dan Hills ”Sometimes when we touch”.

” Politikerna valde bort att ha service som är smart.

Vem ska nu ge trygghet? Vem ska trevlig va?

Vem ska hjälpa kunder att komma dit de ska?” sjunger Elias.

"Slut på trygga tider"- Han skriver låt om tvärbanan utan konduktörerna

Låten är den tredje han gör som handlar om livet som konduktör och blir den allra sista.

Vad vill du förmedla med låten?

– Jag vill att man ska tänka på vad människor kan göra som inte maskiner kan. Och att man ska inse att service är ett viktigt yrke. Jag hoppas att så många politiker som möjligt i trafiknämnden tar del av det här så de förstår vilket beslut de fattat, säger Elias Hedlund.

När StockholmDirekt ringer sitter han och ett 20-tal av hans nu uppsagda kolleger och dricker en gravöl på Fridhemsplan.

– Vad som händer imorgon är olika. Vi hoppas att vi ska hitta nya möjligheter att ses framöver. Vi har haft en väldigt familjär stämning på jobbet. En del vill hem och gråta och andra vill vara ute en sista kväll med gänget.

Alla som blir av med jobbet har fått fyra alternativ av Arriva. Antingen har de kunnat få en kostnadsfri utbildning till förare på Saltsjöbanan eller Roslagsbanan, till spårvagnsförare, till bussförare eller välja att bli arbetsbefriad med lön under uppsägningstiden.

– Men vi ska inte glömma att alla blir uppsagda oavsett alternativ. Sedan ska man klara testerna för att få gå en utbildning. Det är en rätt avancerad väg att gå för många som varit konduktör, säger Elias Hedlund.

Själv har han haft lyckan att hitta ett nytt jobb som han velat ha: som restaurangvagnsvärd på Snälltåget.

– Jag har haft tur, säger Elias Hedlund.

LYSSNA TILL LÅTEN HÄR:

Säkrare med stolpar

Att ersätta konduktörerna har enligt SL visat sig vara en lönsam förändring. Biljettintäkterna har inte minskat och SL slipper problemet med tunga biljettaviseringsapparater som konduktörerna tidigare fått bära på.

Elias Hedlund har gjort flera låtar om livet som Tvörbanekonduktör, den förra var en cover på Trettifyran från 60-talet.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.