Kartbild över området. De orangea rutorna visar områdena som ska undersökas för att ta reda på var placeringen av de nya bostadshusen är lämpligast. Foto: Stockholms stad

Nu kan planeringen av 400 bostäder i Smedshagen dra igång

400 nya bostäder, merparten bostadsrätter, är planen för Smedshagen. Nästa vecka ska politikerna i stadsbyggnadsnämnden besluta om detaljplanearbetet kan dra igång.

Vi har tidigare berättat om att Wallfast AB vill bygga 400 nya lägenheter i Smedshagen. Nästa vecka ska ärendet upp i stadsbyggnadsnämnden för beslut om ifall arbetet med att ta fram en detaljplan kan starta.

– Det känns spontant som ett ärende med många bra saker, nya lägenheter, ändring av gatumiljön och det tillför möjlighet till service, handel och föreningslokaler i området, säger Roger Mogert (S), stadsbyggnadsborgarråd.

LÄS MER: Hundratals nya bostäder planeras i Smedshagen

Kan bli både lägenheter och radhus

Förslaget är dels att bygga de nya husen längs Lövstavägen och Växthusvägen, utanför de befintliga hus som finns i området idag. Men en del planeras, enligt skisserna, även inne i området på Mäster Karls väg och mellan Carl Bondes väg och Smedshagsskolan. Det kan bli tal om både lägenheter och radhus.

Parkeringsplatserna som finns där idag försvinner men ska ersättas med garage eller parkeringshus tillsammans med p-platser för de nya bostäderna. P-tal för de nya husen är ännu inte satt.

Hur tänker ni kring kollektivtrafiken?

– Man behöver utveckla kollektivtrafiken i hela Västerort och varje sånt här projekt gör att vi behöver stärka upp kollektivtrafiken parallellt. Exakt hur får utredas under resans gång, säger Roger Mogert.

Det är fastighetsägaren Wallfast, även ägare till Hässelbyhem, som äger den största delen av marken där bygget planeras. De flesta av lägenheterna ska bli bostadsrätter, något Roger Mogert ser som positivt.

– Det kan vara positivt om du får en bra blandning mellan hyresrätter och bostadsrätter. Stockholmare flyttar ofta i sitt närområde i olika skeden av livet och då är det bra om man kan bo kvar och flytta till bostadsrätt eller omvänt, säger han.

Blir stadsgator

Det ska utredas om det behövs fler förskoleplatser i området. När det gäller skolplatser räknar man dock med att Smedshagsskolan ska räcka för att klara ett ökat behov.

I bostadshusens entréplan planeras serviceverksamhet och tanken är att det ska bidra till att göra Lövstavägen och Växthusvägen till stadsgator. Enligt Alexander Hansson-Göl, handläggare på Stadsbyggnadskontoret ska det inte påverka biltrafiken.

– Om det tillkommer ny bebyggelse mot Smedshagssidan behövs trottoarer där. Vi får titta på detta i planarbetet för att se vad som är möjligt att göra. Ambitionen att få till mer tillgänglig miljö för gående genom att bredda gång- och cykelvägen, säger Alexander Hansson-Göl.

När kan det bli tal om byggstart?

– Det är väldigt svårt att säga, det beror på hur processen går, men tidigast under 2018, säger Alexander Hansson-Göl.

Den 23 februari ska politikerna i stadsbyggnadsnämnden ta ställning till om detaljplanearbetet ska starta.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Stadens nya p-förbud – ett kladdfiasko

Nyheter Se slarvet på film ✔Målar hängande ut genom dörren Inget vidare precisionsarbete när Stockholms stad målar nya p-förbud på Söders gator. "Det låter ju jättekonstigt, så får de inte göra", säger Anders Wård på trafikkontoret.tisdag 26/9 12:00

JARNLO: Det är ju själva fan att det måste komma från en man

Krönika Krönika: Ge mig en skitstorm, tack! "Man nummer 1 litar alltså på fullt allvar på att random man nummer 2 har bättre koll på artikelns innehåll än reportern som har skrivit den. Varför?" frågar sig vår nyhetschef Hampus Jarnlo.tisdag 26/9 8:30