Framgång. De nya märkena i gatan har gett positiva resultat när det gäller att få fler cyklister att lämna Götgatsbacken. Foto: Andreas Jennische

Nu ratar fler cyklister Götgatsbacken

Efter år av konflikter och trängsel – nu väljer fler cyklister bort Götgatsbacken. Så här många cyklande tar nu en omväg för att slippa gågatan.

  • Publicerad 14:21, 12 jan 2018

I flera år har cyklister fått köra åt båda håll på Repslagargatan, parallellgatan som ska avlasta Götgatsbacken. Målet har varit att snabba cyklister ska ta den lilla omvägen via Sankt Paulsgatan, Repslagargatan och Högbergsgatan istället för att sicksacka sig fram på gågatan.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Men trots regeländringen och informationsinsatser har konflikterna och trängseln mellan cyklister och gående på Götgatsbacken fortsatt.

Cyklister tar ny väg

Därför gjorde trafikkontoret i augusti ett nytt försök att sälja in Repslagargatan som alternativt cykelstråk. Ny asfalt las, nya skyltar sattes upp och klistermärken och målning i gatan fixades för att leda om trafiken.

Nu har staden sammanställt två mätningar av cykelflödena, en gjord veckan innan midsommarhelgen i juni och en gjord i september, för att se om insatsen gett resultat. Och siffrorna är överraskande positiva, anser trafikkontorets Henrik Söderström.

Störst problem på gågatan är det på eftermiddagarna när fotgängarna är många och cykelpendlarna ska hem söderut. I juni valde bara 1 av 20 söderåkande cyklister, alltså 5 procent av cyklisterna, att köra på Repslagargatan under rusningen. (Punkt 1 och 2 på kartan).

I september var det istället 15 procent av cyklisterna som tog den alternativa vägen vid samma tid på dagen.

– Det var ungefär 300 färre cyklister på Götgatsbacken mellan klockan 16-18 vid mättillfället och de hittade vi istället på Repslagargatan. Det visar tydligt att har man alternativ och möjlighet att välja en snabbare väg så gör många det, säger Henrik Söderström.

Fler insatser i vår

Ytterligare en mätning har gjorts i början av juni och i september över hur många cyklister som svänger höger vid Sankt Paulsgatan på väg söderut (punkt 3). Här har trafikkontoret tittat på trafiken över hela dygnet och då blir ökningen av cyklister som väljer bort Götgatsbacken ännu större. Istället för 5 procent valde runt 22 procent av cyklisterna att svänga av här.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

I vår ska trafikkontoret göra flera mätningar för att följa upp läget vid Götgatsbacken. Kontoret ska också se om det går att göra det ännu enklare och tydligare för cyklister att lägga om sin rutt.

– Jag ser ingen anledning till att fler inte skulle välja den, särskilt på eftermiddagen, och med små åtgärder har det blivit ännu enklare. Men det tar tid att ändra beteenden, säger Henrik Söderström.

Lyckat. Fler cyklister åkte efter sommaren via Repslagargatan istället för på Götgatsbacken. Foto: Hitta.se © Lantmäteriet/Metria

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.