Boom. Runt 10-12 000 kubikmeter berg ska bort för att bereda plats åt Katarinavägens nya konstruktion. Foto: Maja Brand

Nu sprängs det vid Slussen – här spärras det av

Tre gånger om dagen kommer sirenerna ljuda och Katarinavägen spärras av för alla förbipasserande. De här tiderna kan du inte komma förbi.

På tisdag går de första sprängsalvorna nere i gropen vid Katarinavägen. De närmste månaderna kommer sirenen som varnar för sprängningarna att höras vid klockan 9, 12 och 15.

Gång- och cykelvägar avspärrade

Inför varje sprängning spärras gång- och cykelvägarna i området av. Den som ska passera mellan Katarinavägen och Ryssgården kommer då behöva vänta i fem - tio minuter innan flaggvakterna kliver åt sidan igen. När det är dags för sprängning kan man inte heller gå på rampen mellan Slussen och McDonalds och gångbron från Mosebacke till Gondolen stängs också av.

– Har du en buss att passa som går exakt klockan nio, om man till exempel ska gå från tunnelbanan till buss 71 på Katarinavägen, så måste du ta dig dit i god tid, så att du inte behöver vänta under avstängningen i runt sex minuter, säger Eva Rosman, kommunikationsansvarig för Slussen-projektet.

LÄS MER: Barnen på Mosebacke får vänja sig vid "BOOOOM!" vid Slussen

Under den första sprängningsperioden ska berg bort nära husfasaderna på Katarinavägens norra sida.

– Där spränger vi bort berg för att vi ska kunna bygga en gångramp vid fasaden. I mars börjar vi det bygget och då gör vi ett uppehåll i sprängningarna, säger Eva Rosman.

T-banan påverkas inte

Efter det får fotgängarna byta sida och sen börjar sprängningarna av berget närmast tunnelbanan. Men tunnelbaneresenärerna kommer inte märka mycket av arbetet, tror Eva Rosman.

– Trafiken får inte påverkas, så vi kommer fortsätta med små sprängladdningar. Kanske kommer man ha höra ett dovt ljud precis vid sprängögonblicket, säger hon.

Ett tjugotal mätstationer har satts upp på fastigheter i området för att mäta vibrationerna från sprängningarna. De ska läsas av efter varje sprängning.

2019 planeras Katarinavägen att öppna för bil- och busstrafik igen, då är även den nya huvudbron på plats.

LÄS ÄVEN: Kolla in Slussens nya bro – får färgen ”guldish”
 

10 000 kubikmeter berg

Det är tio till tolv tusen kubikmeter berg som ska bort under 2017, för att bereda plats åt Katarinavägens nya konstruktion.

Massorna tas ut via en byggväg ut mot Stadsgårdsleden.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.