"Det måste vara en typ av båt som kan gå ganska fort", säger Lotta Andersson, projektchef på Handelskammaren. Foto: Vattenvägen 365

Nya förslaget: Flera snabba båtlinjer i Stockholm och Järfälla

Ta bussen på vattnet mellan Järfälla, Hässelby och Bromma? I en ny rapport från Stockholms handelskammare föreslås nya kollektivtrafiklinjer – på vattnet.

  • Publicerad 12:11, 7 sep 2017

Vi tror att Järfälla och Hässelby skulle gagnas väldigt mycket av det här.

För Västerorts och Järfällas del innebär förslaget från Stockholms handelskammare att det kan bli lättare att pendla in från ytterområdena utan flera byten.

– Vi vill att trafiken ska byggas ut för att avlasta våra idag väldigt fulla vägnät. Då måste fler åka kollektivt. Det finns en sådan potential i alla de färdiga vattenvägar vi har, säger Lotta Andersson, projektchef på handelskammaren.

Linjen Viksjö-Alvik är tänkt att göra stopp på vägen i Färjestaden på Ekerö, Berghamns brygga i Hässelby, där boende i dag efterfrågar båttrafik till stan, och sedan vidare till Blackeberg, Nockeby, Ålsten och Äppelviken.

– Vi tror att Järfälla och Hässelby skulle gagnas väldigt mycket av det här, säger Lotta Andersson.

De föreslår också en triangellinje mellan Nockeby till Alvik via Mälarhöjden i Söderort.

– Tanken är att den ska stanna på så arbetsplats- och bostadstäta områden som möjligt, där det också finns möjlighet att byta till annan trafik som buss och tunnelbana, säger Lotta Andersson.

Politikerna har lyssnat – pendelbåt från Hässelby kan bli verklighet

Det är helt klart vilken typ av vattentrafik som passar bäst – bussar som på bilden eller pendlarbåtar. Foto: Vattenvägen 365

Tanken är att båtarna ska stanna i så arbets- och bostadstäta områden som möjligt. Foto: Vattenvägen 365

Om det är Viksjö som är det bästa Järfällaalternativet i slutändan är dock inte klart.

– Vi har ännu inte gått in och tittat på hur det ser ut på sjökortet, om det passar bäst i Viksjö eller Kallhäll. Men Viksjö är ett område som inte har prioriterats när det gäller kollektivtrafiken, säger Lotta Andersson.

Måste vara snabba båtar

Det är inte heller klart vilken typ av vattentrafik som passar bäst – bussar som på bilderna eller pendlarbåtar.

– Det måste vara en typ av båt som kan gå ganska fort och för att det ska kunna avlasta vägnätet måste den kunna gå året om och inte ta för lång tid, säger Lotta Andersson.

Nu kan Bromma få pendelbåt till stan

Claes Thunblad (S), kommunstyrelsens ordförande i Järfälla är positiv. Med några krav: att båten istället utgår från Kallhäll och att den drivs av biobränsle.

– I Kallhäll, Bolinder strand där har vi en bra brygga, en mer samlad befolkning och pendeltåget. Sedan kan den naturligtvis stanna i Viksjö, säger han.

Han vill också att man är noga med att den kopplar till annan kollektivtrafik.

Kan Järfälla kommun tänkas medfinansiera linjen?

– Nej, det tycker jag inte. Kollektivtrafiken ägs av landstinget. De har varit dåliga på att nyttja vattenvägarna. Det här är ett landstingsansvar, kollektivtrafiken ska inte kommunen ta över.

Här kan Stockholm få nya pendelbåtar

Även Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) är positiv till förslaget, men han är inte utan synpunkter.

– Det man behöver göra är att hitta de här platserna där man kan göra snabba byten till andra kollektivtrafikskopplingar. Det är det som är problemet med Stockholms geografi – man kan säga att våra kollektivtrafiknoder är lite väl långt in på land, tyvärr, säger han.

"Klargör ansvarsförhållanden"

Vad gäller finansieringen håller Daniel Helldén med Claes Thunblad: kollektivtrafiken ligger på landstinget.

– Men vi håller på och försöker klargöra ansvarsförhållanden mellan landstinget, Stockholms stad och Stockholms hamn för att se hur man ska göra med hållplatser och andra saker när man har båtkollektivtrafik, säger han.

Föreslår 15 nya linjer

Viksjö - Alvik

Viksjö - Färjestaden - Hässelby Villastad (Berghamns brygga) - Blackeberg - Nockeby - Ålsten - Äppelviken - Alvik

Nockeby - Alvik

Nockeby - Mälarhöjden - Alvik

Ekerö - Norsborg

Direktlinje från Sandudden/Träkvista till Norsborg

Lidingö - Nacka strand

Direktlinje

Sundbyberg - Munkbrohamnen

Sundbyberg - Ulvsunda - Solna strand - Mariehäll - Hornsberg - Karlberg - Waterfront - Munkbrohamnen

Hägernäs strand - Norra Djurgårdsstaden

Hägernäs strand - Näsby park - Djursholm - Stocksund - Norra Djurgårdsstaden

Tollare strand - Slussen

Tollare strand - Lidinigö (Högberga) - Slussen

Nobel center - Slussen

Blasieholmen - Djurgården - Slussen

Klara Mälarstrand - Kungsholmstorg

Klara Mälastrand - Munkbrohamnen - Söder Mälarstrand - Kungsholms torg

Gröndal - Lilla Essingen

Direktlinje

Kristineberg - Lilla Essingen

Direktlinje

Årsta - Marievik/Liljeholmskajen

Direktlinje

Årsta - Skanstull

Direktlinje

Djursholm - Lidingö (Sticklinge)

Direktlinje

Sollentuna (Edsviken) - Danderyd

Direktlinje

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Bostadskön i Stockholm växer

Bostad Det blir svårare och svårare att få en hyresrätt i Stockholm, visar nya siffror från bostadsförmedlingen.tisdag 26/9 18:02

Stopp i tågtrafiken mot Stockholm

Nyheter Se här vilka sträckor som påverkas Ett persontåg har kolliderat med en stridsvagn i samband med försvarets pågående Aurora-övning vilket påverkar trafiken till och från Stockholm.tisdag 26/9 17:17