Den nya tunneln skulle "perfekt" till Skeppsbron och Munkbron, menar Tomas Eriksson. Foto: Tomas Eriksson

Nya förslaget: Låt cyklisterna köra UNDER Södermalm

"Som att ha en uteservering på Essingeleden". Cykelfantasten Tomas Eriksson har tröttnat på trafikkaoset på Götgatsbacken – och har kommit på en storslagen lösning.

  • Publicerad 11:54, 16 maj 2017

Nu får det vara nog med tröttsamt trafikbråk mellan jäktade cyklister och strosande shoppare på Götgatsbacken. Det menar cykelfantasten Tomas Eriksson, som tillsammans med sin bror Peter tagit fram en storslagen lösning: en cykeltunnel som sprängs fram rakt genom Katarinaberget.

– Det fungerar inte som det är idag, det är en av Stockholms mest cykeltrafikerade gator samtidigt som folk ska fika och flanera där. Det är som att ha en uteservering på Essingeleden, klart att det blir tjafs. På det här sättet får vi bort cyklisterna från backen, säger Tomas Eriksson.

Förslaget är en 400 meter lång tunnel som löper från Medis till Slussen.

För den som kommer söderifrån börjar den tänkta tunneln vid Noas gränd (i höjd med ostbutiken) och slutar på Katarinavägen, mitt emot McDonalds.

Enligt vad Tomas kan bedöma från ritningar består Katarinaberget i dag av ett skyddsrum som används som bilgarage. Tunnelbanan går längre ner och borde inte behöva påverkas. På det här sättet skulle en av Stockholms största knutpunkter få bättre förutsättningar att faktiskt hantera de 50 000 cyklister som beräknas svischa förbi här varje dag, menar han.

Ny kajpromenad på östra Söder ska få folk att sluta gå i cykelbanan

Har Tomas Eriksson kommit på den ultimata lösningen för att få bort cyklisterna från Götgatspuckeln? Foto: Andreas Enbuske/Nira Rodriguez Molin

"Är optimist"

Arbetsnamnet på projektet är Katarinaexpressen, alternativt Infart Slussen. Om visionen går i uppfyllelse skulle kostnaderna totalt landa någonstans mellan 200 och 400 miljoner kronor, uppskattar Tomas.

Pengar som borde finnas tillgängliga tycker han, eftersom staden hittills bara använt ungefär hälften av den cykelmiljard som skulle gå till investeringar i cykelinfrastrukturen fram till 2018.

– Om staden menar allvar med att Stockholm ska vara en cykelstad i världsklass, så måste man inse att det inte är gratis. Ambitionerna finns redan på papper. Jag är optimist och kommer driva på för att det ska hända något i verkligheten också.

Södra Götgatan grävs upp: Varning för stora störningar i trafiken

Katarinaexpressen är arbetsnamnet på det storslagna förslaget. Foto: Tomas Eriksson

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.