Foto: Mikael Andersson

Nya hårda tag från SL mot fusket

Helgkvällar har länge varit högtrafik för plankning. Men från och med januari 2018 ökar risken att fastna i en biljettkontroll påväg till och från krogen.

  • Publicerad 07:51, 11 okt 2017

Cirka 2,5 miljoner biljettkontroller per år ska bli 5 miljoner, enligt det nya avtalet mellan SL och ISS som sköter biljettkontrollen i kollektivtrafiken.

Avtalet träder i kraft i januari 2018 och fokus ligger särskilt på utökade kontroller eftermiddagar, kvällar och helger och vid platser där fusket är som mest utbrett.

– Risken att åka fast ska öka oavsett vilken tid på dygnet du reser. Här ska kontrollen ta ett steg framåt och fuskarna ett kliv tillbaka, säger Kristoffer Tamsons (M) trafiklandstingsråd med ansvar för SL.

Börjar jobba kväll

Historiskt sett har biljettkontrollanterna i princip inte jobbat helgkvällar. Då har det varit mer eller mindre fritt fram för berusade plankare, så länge spärrlinjen också varit utan ordningsvakter.

– Det har tidigare handlat om att det inte funnits lämplig uppbackning. Biljettkontrollen har inte fått rätt stöd i hotfulla situationer. Nu har vi förtydligat i avtalet att exempelvis ordningsvakter ska stärka upp kontrollerna vid behov, säger Kristoffer Tamsons.

Enligt avtalet ska flera biljettkontroller ske under färd, istället för så kallade utpasseringskontroller. Det blir också fler insatser riktade mot specifika hållplatser, linjer och områden med större andel fusk.

Efter hot – SL:s kontrollanter vägrar jobba på röda linjen

Kontroller på röda linjen

Redan i våras genomförde SL riktade kontroller mot röda linjen mellan Sätra och Vårby gård, med information om kontrollerna på stationerna. Då ökade försäljningen av enkelbiljetterna med upp till 80 procent på sträckan. Men enligt utvärderingen var mängden fusk ofta på samma nivå som när insatsen startades.

Enligt trafikförvaltningen har dock mer specifika och långsiktiga insatser mot mindre geografiska områden varit effektiva för att få till mer bestående beteendeförändringar i området. Därför kommer nu fler kontroller riktas mot specifika stationer under en längre period.

– Med fler kontroller åker fler fuskare fast. Fler synliga kontrollanter har också en förebyggande effekt, då många drar sig från att fuska, säger Kristoffer Tamsons.

Tamsons vill också att polisen är med och backar upp biljettkontrollen i större utsträckning än idag.

– De som tjuvåker eller begår brottsliga gärningar som ska känna sig otrygga i kollektivtrafiken. Det är betalande och hederliga resenärer ska känna sig trygga, säger Kristoffer Tamsons.

Paneldebatt på onsdag: Ska polisen jaga plankare i tunnelbanan?

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.