Fastighetsägaren ADIA föreslår att det byggs ett underjordiskt cykelgarage á la Tokya under Stureplan. Foto: Mostphotos

Nya idén för Stureplan – japansk cykelparkering under "Svampen"

En ny cykelparkering under ”Svampen” planeras på Stureplan.

  • Publicerad 19:30, 27 jun 2017

I samband med att Sturekvarteren föreslås renoveras kraftigt smids det även planer på att göra om själva torget vid Stureplan.

Bland annat finns en önskning från fastighetsägaren ADIA att det skapas bättre flöden och kopplingar till Biblioteksstaden på andra sidan Birger Jarlsgatan.

Inte bara Sturegallerian – nu kan HELA Stureplan göras om

För att detta ska kunna göras måste alla hundratals cyklar som står parkerade på torget försvinna. För att lösa detta har man vänt blickarna österut och tittat på hur man har gjort för att fixa smarta cykelparkeringar i Japan. Där blir det allt vanligare med underjordiska automatiska cykelgarage.

– Det är helt fantastiskt. Man bara placerar cykeln, blippar till och så åker den in och försvinner ner i marken, säger Charlotta Rosén, projektledare på TAM som ansvarar för omgörningen av Sturegallerian på uppdrag av ADIA.

Krogstriden om nya Stureplan – två imperier på varsin sida

Hon har själv varit på plats i Japan och testat cykelparkeringen. Hon visar en film som visar hur Tokyo-bor parkerar hoppar av sina cyklar framför en parkeringsautomat som öppnar sig och ”slukar” cykeln.

– Cykeln står tryggt och säkert parkerad inomhus. I Japan såg vi en kvinna som lät sin handväska hänga kvar på styret när hon parkerade sin cykel, säger hon.

Norsk stjärnarkitekt inkallad

Den norska landskapsarkitekten Jenny Osuldsen, som bland annat arbetat med omgörningen av Times Square, är på plats i Stockholm för att se över hur Stureplans yttre miljöer kan förbättras. Enligt henne är underjordiska cykelparkeringar en nödvändig åtgärd.

– På det här sättet får man bort alla cyklar från gatan. Cyklar tar idag stor plats och utgör barriärer, säger Jenny Osuldsen.

Nya förslaget: "Så kan Sturekvarteret byggas om – utan massrivningar"

De underjordiska cykelgaragen är cirka tio meter i diameter och kan rymma ett stort antal hojar.

– Det här skulle fungera perfekt här på Stureplan. Varför inte under Svampen, säger Jenny Osuldsen.

– Det är gång- och cykeltrafik som ska prioriteras, och då är säker parkering en viktig fråga. Vi är gärna med och leder den här utvecklingen. Sådana här typer av cykelgarage är verkligen något vi skulle vilja se här, säger Charlotta Rosén.

Cykeln placeras i en skena framför plåtdörren. När man trycker på knappen åker cykeln in och förs ner i det underjordiska garaget.

En robotarm placerar cykeln i en cykelställ under marken.

Charlotta Rosén och Jenny Osuldsen

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Nu förändras pendeltågstrafiken

Nyheter Vi listar allt du behöver veta inför måndag Här är de stora förändringarna som införs från och med nu.söndag 10/12 19:52

Han byggde Riddarholmskyrkan i pepparkaka – på Nya Zeeland

Nyheter James Glucksman: "Riddarholmskyrkan utmärkte sig" Med deg och glasyr har ett hotell avbildat landmärken från hela världen. Nu hyllas Riddarholmskrykan som blivit pepparkakshus – på Nya Zeeland.söndag 10/12 11:08