Ungefär 8000 kvadratmeter butiksyta under jord planeras i nya Slussen. Foto: Illustration: ElinderSten

Nya Slussen får underjordisk galleria

Nya Slussen får en galleria i två plan med plats för ett 50-tal butiker under Katarinavägen.

  • Publicerad 15:50, 5 jun 2017

Bygget av den nya gallerian ska starta i början av nästa år i den stora gropen vid Katarinavägens början.

Gallerian, som ska byggas i två plan, kommer att få entréer vid Slussens kajer, vid tunnelbanan och vid Saltsjöbanan. Det blir också ingångar vid Katarinahissen och mot Katarinavägen.

Planen är att få plats med ett 50-tal butiker. Totalt handlar det om runt 8 000 kvadratmeter butiksyta. Det kan jämföras med Hornstulls galleria som är cirka 11 000 kvadrat och Ringens centrum på drygt 16 000 kvadrat. Den tidigare Slussengallerian var ungefär 2 500 kvadratmeter stor.

Gallerian har krympts

Detaljplanen för nya Slussen ger en möjlighet att bygga runt 17 000 kvadratmeter handel. Att gallerian blir betydligt mindre än så beror enligt Slussen-projektet på att det inte går att få ekonomi i en större handelsplats.

Fram till 2010 fanns planer på att bygga en betydligt större galleria på runt 25 000 kvadratmeter under Slussen men de planerna drogs tillbaka av samma skäl.

Ingen jättegalleria i Nya Slussen

– Man har helt enkelt studerat vad som är ekonomiskt lönsamt. Staden kan inte bygga en stor galleria som inte går att sälja och som inte ger lönsamhet för fastighetsägaren, säger Eva Rosman, kommunikationschef på Slussen-projektet.

Vem som kommer äga den nya gallerian och vilka affärer som kommer ta plats här är inte klart. Staden kommer att sälja den till en ”extern professionell fastighetsägare” som ska bestämma vilka hyresgäster som flyttar in.

Staden räknar med att Slussens galleria ska vara klar 2023. Foto: Illustration: ElinderSten

"Inte Mall of Scandinavia"

Eva Rosman understryker att handelsplatsen inte ska sluka kundunderlaget för butiker som finns i närområdet utan att staden vill att den ska vara ett komplement till dagens utbud. Hon och Slussen-projektet undviker också konsekvent att använda benämningen galleria.

– Ja, det ger fel associationer till Mall of Scandinavia eller Kista galleria men visst kan man kalla det för en liten galleria. Vi vill poängtera att det inte blir ett gigantiskt köpcentrum, som kommer förstöra för verksamheterna som redan finns i området, säger Eva Rosman.

En underjordisk galleria har mött mycket kritik under åren av motståndare till Nya Slussen och bussterminalen i Katarinaberget, som anklagat staden för att ha prioriterat shopping framför en bussterminal i dagens läge. Men det tillbakavisas av Eva Rosman.

– Det finns inte plats för Saltsjöbanans dubbla spår, Stadsgårdsledstunneln och en bussterminal i det här läget. Därför flyttades bussarna in i berget när SL och trafikförvaltningen ville att Saltsjöbanan skulle fortsätta in till Slussen. Det handlar om att lösa situationen för de olika trafikslagen. Shoppingen kommer i andra hand, säger Eva Rosman.

En kluven tumme i Slussengallerian

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.