KONFLIKTPLATS SNARARE ÄN MÖTESPLATS. Cykelexperten Krister Isaksson cykeltrafik förbises i Nya Slussen Foto: Källa: Foster + Partners 2014

"Nya Slussen – skolboksexempel på konfliktdesign"

Stockholm stad säger sig prioritera gång och cykeltrafik. Men verkligheten tycks vara en annan. Enligt en cykelexpert och trafikplanerare är framtida Slussen ”ett skolboksexempel på konfliktdesign".

  • Publicerad 14:21, 14 jan 2015

Varenda cyklist och gångtrafikant i Stockholm vet att det knappast fungerar så

Visionen med Nya Slussen är att skapa ”en mötesplats i världsklass”. Men enligt cykelbloggaren Krister Isaksson riskerar det snarare att bli en konfliktplats i världsklass.
Anledningen: Form och design prioriteras före funktion och funktionella lösningar. Tydligast illustreras detta med att gränsdragningen mellan gång- och cykeltrafiken är i det närmaste obefintlig.

– Allt stadsbyggande handlar om att göra kompromisser. Men i Nya Slussen är alldeles för stort fokus på design. Ur cykelsynpunkt kommer det här inte fungera, säger han.

Enligt honom beskriver skisserna för Nya Slussen cyklister som flanörer som rullar fram i 12 kilometer i timmen, sida vid sida med folk som går. Problemet är att det knappast ser ut så på riktigt.

– Om trafiklösningen ska fungera måste cykeln ses som ett fordon som separeras från gående. Men den separationen är obefintlig i de skisser som presenterats. Enligt mig är det en olycklig analys om hur det fungerar i verkligheten, säger Krister Isaksson.

Problemet handlar om att Slussen ska gå från att vara en trafikplats till en mötesplats, samtidigt som det i stor grad lär fortsätta vara en plats där alla är på väg.

– Cyklister och gångtrafikanter ska glatt samsas om samma ytor. Varenda cyklist och gångtrafikant i Stockholm vet att det knappast fungerar så, varken idag eller i framtiden, avslutar Krister Isaksson.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.