Ett nytt sätt att sätta pris på SL-biljetterna ska minska risken för chockhöjningar. Foto: Andreas Jennische

Nytt beslut ska minska risken för chockhöjningar av SL-kortet

Hellre en liten höjning varje år än en chockhöjning då och då. Landstinget tar steg mot ett nytt sätt att bestämma priset på SL-biljetterna.

I maj 2016 kom den borgerliga alliansen och Miljöpartiet överens om SL-taxorna som sträcker sig fram till och med 2019.

Alliansen gör överenskommelse med MP: SL-kortet blir 40 kronor dyrare

Uppgörelsen innebär att månadskortet höjs med totalt cirka 100 kronor under åren 2017-2019 med en första höjning på 40 kronor som trädde i kraft den 9 januari i år.

Men hur blir det efter 2019?

Den borgerliga alliansen och Miljöpartiet skissar på en plan.

Värst för pensionärer när SL prishöjer

Enligt ett nytt beslut i trafiknämnden, ska SL utreda om priset på biljetterna kan indexeras, alltså knytas till prisutvecklingen på andra saker, och räknas upp lite år för år enligt ett visst system.

– Vi vill komma bort från det här hattandet kring prisutvecklingen och hitta ett system som innebär mer förutsägbara prisförändringar och som går att knyta till prisutvecklingen i samhället i övrigt, säger trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M).

Prisförändringarna på SL-biljetterna har gjorts ryckigt genom åren. Mest (ö)känd är den höjningen på 100 kronor på ett bräde som gjordes 2011 och som dåvarande finanslandstingsråd Torbjörn Rosdahl (M) jämförde med ”tre chipspåsar”.

– Genom en indexering kan vi få till ett jämnare och stabilare system, säger Malin Karlsson (MP), vice gruppledare för Miljöpartiet i landstinget.

Malin Karlsson (MP), vice gruppledare för Miljöpartiet i landstinget. Foto: Miljöpartiet

Kristoffer Tamson (M), trafiklandstingsråd. Foto: Anna Molander

Beslutet i trafiknämnden innebär att en indexering ska utredas. Är det rätt modell? Vad ska priset i så fall knytas till? Lönerna? Konsumentprisindex? Det är några frågor som utredningen har att ta ställning till.

Är det här ett sätt att avpolitisera priset på SL-biljetterna?

– Tvärtom. Det här innebär att politiken tar ett ansvar och fattar beslut för att skapa en tydlighet kring prisutvecklingen. Men tanken med en sådan här modell, om den går att landa, är att den ska kunna bära över tid. Att både vi som resenärer och SL får ett tydligare system som kan bära även över val, säger Kristoffer Tamsons.

Planen för att rädda SL: Mer reklam i tunnelbanan och "kännbara höjningar" av biljettpriset

Kort sagt: Alliansen och Miljöpartiet tycker att det är bättre med en liten höjning varje år än med ett pris som ligger kvar på samma nivå en längre tid för att sedan höjas kraftigt i ett svep.

– Jämnare är bättre, säger Malin Karlsson.

Dock innebär en indexering inte någon absolut garanti för att chockhöjningar aldrig kan inträffa igen.

– Vi måste ta höjd för att vi ibland enas om stora framtidssatsningar som inte kan fångas fullt ut i en sådan här indexmodell, säger Tamsons.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.