PENDEL. Stockholms Handelskammare liknar båtlinjerna med dagens stomlinjebussar. Foto: Illustration: Vattenvägen 365

Nytt förslag: Fler pendelbåtslinjer från Mälaröarna

I framtiden ska vi kunna åka pendelbåt från både Färjestaden och Sandudden - i alla fall om vi ska tro Stockholms Handelskammare. Men Ekerö kommun tvivlar.

  • Publicerad 16:22, 14 sep 2017

Det största hindret är ekonomin.

Stockholm är den snabbast växande huvudstaden i Europa och det är kollektivtrafik på vattnet som ska rädda infrastrukturen från växtvärk. Det menar Stockholms Handelskammare som i en rapport presenterar ett förlag på 15 nya båtpendlingslinjer.

En av de föreslagna rutterna går från Viksjö i Järfälla till Färjestaden på norra Färingsö och vidare till Hässelby, Blackeberg, Nockeby, Ålsten, Äppelviken och Alvik. En annan skulle gå från Sandudden till Norsborg.

Handelskammaren har inte tittat på om de föreslagna hållplatserna har lämpliga kajer och bryggor. De har heller inte tagit hänsyn till ekonomin, och det är den som kan stoppa förslaget från att bli verklighet, menar Jonas Orring, teknik- och exploateringschef på Ekerö kommun.

– Det största hindret är ekonomin. Det går säkert att ordna angöringsplatser men det är svårt att få tillräckligt underlag och betalningsviljan är också ganska begränsad, säger han.

LÄS ÄVEN: Så ska pendelbåten bli attraktivare

Nya linjer skulle också kunna splittra det underlag som finns. I stället för att lägga sina resurser på nya linjer vill kommunen utveckla den båt som redan finns, mellan Tappström och Klara Mälarstrand.

– Den är vårt huvudnummer och det är den vi ska satsa på. Vi har ett gott samarbete med Stockholms läns landsting och de är positiva till pendelbåten. Vi tycker naturligtvis att den ska gå lite oftare och det är ju nu också aviserat. Vi har samtal med landstinget om de här frågorna, säger han.

Bygget av Förbifarten och breddningen av Ekerövägen kan också påverka pendelbåtens förutsättningar.

– Det finns risk att det blir bekymmer under byggtiden. Det har ju inte riktigt kommit igång än, men pendelbåtstrafiken kommer vara viktig som ett alternativ till vägen under byggtiden, säger Jonas Orring.

Vattentrafik i Ekerö

Pendelbåten från Tappström går med tre avgångar måndag till fredag och stannar vid Kungshättan, Ekensberg, Lilla Essingen och Klara Mälarstrand.

Bilfärjan mellan Jungfrusund och Slagsta är en betalfärjeled där en enkelresa med personbil kostar 60 kronor. Den har dragits med stora förluster och drivs med bidrag från Trafikverket. Trafikförvaltningen har föreslagit en bussförbindelse över färjan för att koppla ihop Ekerö med Fittja i Botkyrka.

En bilfärja mellan Färjestaden och Lövsta i Hässelby var på tapeten för åtta år sedan, men projektet lades på is då det skulle kräva en ny väg genom Svartsjöområdet och innebära kostnaderna på dryga 50 miljoner kronor.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Bygget av fjärde filen kan börja

Nyheter Regeringen ger grönt ljus för breddning av Ekerövägen. Trafikverkets plan vann laga kraft i regeringssammanträde idag.torsdag 23/11 11:39

Senaste numret

Gilla oss på Facebook

Följ oss på Twitter