Glöm väntandet ovan jord. De nya pendeltågsperrongerna kommer ligga 45 meter under marken. Foto: Maja Brand

Pendeltågen slutar gå från perrongerna på Centralen

Det åtta år långa bygget av Citybanan är snart klart och i sommar öppnar de nya spåren. Vad många stockholmare missat är att därefter blir helt annorlunda att åka pendeltåg.

  • Publicerad 15:45, 11 apr 2017

I början på 2009 började bygget av Citybanan, en sex kilometer lång tunnel med två järnvägsspår för mellan Tomteboda och Södra station – och snart är allt klart.

Den 10 juli släpps trafiken på och då öppnar också de två helt nya stationerna; Stockholm City och Stockholm Odenplan.

Trots att syftet med hela bygget är att få bort pendeltågen från spåren vid Centralen är det många stockholmare som kanske inte insett att det framöver blir helt annorlunda att åka just pendeltåg. För när Citybanan öppnar kommer inga pendeltåg längre att åka till och från Centralen på spår 13, 14, 15 och 16.

Istället förläggs all pendeltrafik till nya Station City som ligger på 45 meters djup under blå tunnelbanelinje.

QUIZ! Stockholmare, vad vet du om Citybanan (som snart öppnar)?

Slut med väntandet på marknivå alltså.

Enligt Christian Hoffman på SL:s pressavdelning är det många stockholmare som inte vet att öppningen av Citybanan innebär att det blir helt annorlunda att åka pendeltåg.

Enklare att byta

I den broschyr som i dagarna skickas hem till stockholmarna undviks namnet Citybanan just för att förändringen av pendeltågstrafiken ska bli tydligare.

– Just namnet Citybana är svårt att greppa för folk. Det vi vill berätta är att det öppnar två helt nya stationer och att pendeltågen får två egna spår under Stockholm. Snart kommer folk att förstå att den som ska byta från pendel och tunnelbana slipper passera spärrarna, säger Christian Hoffman.

Ny pompös film ska peppa stockholmare på Citybanan

Bytestiden mellan pendel och t-bana förkortas med upp till fem minuter beroende på vilken linje man åkt med.

Suckarnas gång blir sig aldrig lik

När pendeltågen flyttar ner i underjorden kommer även "suckarnas gång" att bli en annan – mindre stressande – upplevelse. Cirka 60 procent av människorna som rör sig där i dag kommer att vara borta efter den 10 juli eftersom den som byter mellan tunnelbana och pendeltåg aldrig behöver passera.

– Från alla tunnelbanelinjer kommer rulltrappor och hissar att ta resenärerna vidare till och från nya pendeltågsstationen Stockholm City, säger Eva Rådmark-Herder, presstalesperson på Trafikverket.

En av Sveriges längsta broar byggs i Årsta

Under sommaren kommer SL att gå ut med mer information som beskriver den nya pendeltågstrafiken. Trängseln för fjärrtågen kommer att minska rejält när pendeltågen flyttar till de nya spåren under stan.


 

Förändringar vid Karlbergs station, Stockholm Central och Stockholms södra

När station Odenplan öppnar stängs Karlbergs station. Sett från Karlberg finns närmaste entré till den nya pendeltågsstationen i korsningen Vanadisvägen/Dalagatan. Men anledning av detta utreder SL omläggningar av vissa busslinjer.

De nuvarande perrongerna 13, 14, 15 och 16 på Stockholm Central ersätts av station Stockholm Citys pendeltågsperronger, under tunnelbanans blå linje vid T-Centralen.

Vid Södra station som nu rustas upp kommer alla pendeltåg att åka från samma plattform.

Antalet duvor lär inte vara så många i nya pendeltågsstationen. Foto: Maja Brand

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.