Oroad. Per-Anders Staav, ordförande i föreningen TIM-pendlarna. Foto: Arkiv/Jonas Sylvén

Pendlarföreningen får inget svar

Mälarbanan kan stängas av under somrarna i tio år. Det oroar pendlarföreningen, som undrar om det i överhuvud taget kommer att gå att arbetspendla vissa somrar. Får inget svar.

  • Publicerad 08:35, 30 aug 2017

Hittills har ingen vågat lova det.

Efter sex veckors avstängningar under sommaren på Mälarbanan är tågen tillbaka med ordinarie tidtabell. Citybanan är äntligen klar.

Men det är fortfarande mycket som ska göras på Mälarbanan innan den kan anses som klar. Hela utbyggnaden från två till fyra spår på Mälarbanan mellan Tomteboda och Kallhäll väntas bli klar tidigast 2028. Trafikverket planerar att stänga av pendeltrafiken varje sommar fram tills dess. Alltså, i tio år.

Dessutom ska en ny station byggas i Sundbyberg. Något som oroar föreningen TIM-pendlare.

– Föreningen har flera gånger frågat ansvariga om det överhuvud taget kommer att gå att arbetspendla under ombyggnaden av sundbybergs station. Hittills har ingen vågat lova det, säger Per-Anders Staav, ordförande för pendlarföreningen TIM-pendlare. Han arbetspendlar själv mellan Enköping och Stockholm.

Föreningen håller just nu på att sätta ihop en enkät som ska reda ut hur kollektivtrafiken fungerat på Mälarbanan under sommarens avstängning.

– Än vet vi inte exakt hur det har fungerat under sommarens avstängning. Det har varit saker som strulat, men vi har fått indikationer på att det fungerat bättre i år, än tidigare i alla fall, säger Per-Anders Staav.

På sociala medier har flera pendlare krävt att kollektivtrafiken under somrarna när Mälarbanan stängs av ska bli delvis eller helt avgiftsfri. Men det är något Per-Anders Staav tror pendlarna kan glömma.

– Rent krasst, tror jag inte på det. SJ har löpande kostnader för tåg och ersättningsbussar under avstängningarna, och deras enda inkomstkälla är från resenärerna. Så i förlängningen är det resenärerna som betalar för ersättningstrafik under Trafikverkets orimligt långa avstängningar, säger han.

Relaterat:

Han tröttnade

Pendlare kräver billigare SL-kort

Detta händer på Mälarbanan framöver

I höst öppnar den södra entrén till Jakobsbergs station, som blev klar under sommarens avstängning.

I Spånga bygger Trafikverket vidare på plattformen, nästa år väntas plattformstaket var klart där. Gång- och cykelvägen vid Solhöjden dröjer fortsatt. I höjd med Bromsten ska en gång- och cykeltunnel byggas under spåren.

Plankorsningen vid Sulkyvägen tas bort.

I Sundbyberg byggs en ny station.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Bo som på Mallis – i Bålsta

Företag vill bygga koncepthus i Bålsta. Palmer, tropisk värme, utomhusmiddagar och citronträd på innergården – året om. Så kan ett gäng 55-plussare i Bålsta bo inom några år. Byggherren Bovieran vill bygga ett av sina koncepthus i centrala...onsdag 22/11 15:18

Nästan var fjärde invånare i Håbo utsatt för brott

Nästan var fjärde person i Håbo och Enköping blev utsatt för någon form av brott under 2016. Det visar ny statstik från BRÅ.onsdag 22/11 15:17

Senaste numret

Bålstabladet