Kommunpolisen Peter Enell tycker att fler cyklister borde lära sig trafikvett och regler. Foto: Per Brandt

Polisen vill utbilda och straffa cyklister

Skärpning cyklister – lär er reglerna! Polisen flaggar för hårdare tag mot cyklister och vill att staden ska göra mer för att lära ut trafikvett.

  • Publicerad 06:00, 8 jun 2017

Nyligen presenterade staden en undersökning där många cyklister utmålades som trafikantgruppen flest stör sig på. Nu sällar sig Kungsholmspolisen till de kritiska rösterna och tycker att många cyklister behöver en uppsträckning när det gäller trafikvettet.

Irritation i trafiken – störst ilska riktas mot cyklisterna

– Jag tycker det är befogat. Vi får väldigt många klagomål om cyklister och deras beteende. Många respekterar inte, eller kan inte, enkla trafikregler. Ofta när jag har stoppat en cyklist så säger de själva att de inte har någon koll på reglerna eller att de trodde att det var si eller så, säger Peter Enell, kommunpolis på Kungsholmen.

Cyklar i fel riktning

Enligt honom är detta inget unikt för Kungsholmen utan är något de ser över hela stan. Cyklister som inte stannar vid övergångsställen, cyklande på trottoarer eller i motsatt körriktning på cykelbanorna är några av de värsta härdsmältorna som skapar otrygghet i trafiken och leder till olyckor, enligt Enell. Han tar den nya cykelbanan vid Norr Mälarstrand som exempel.

– De upptäcker kanske inte, eller lyssnar på musik, cyklar snabbt och har ingen lust att bromsa in. De väjer ut istället och så får man cyklar runt omkring sig istället. Det är farligt, säger han.

Helldén (MP) tar regelvidriga cyklister i försvar: "Inte så konstigt"

Nu planerar polisen att lägga mer krut på övervakningen – och bötfälla syndarna.

– Vi ska göra mer insatser i trafiken som en helhet, men det är ett stort problem cyklister som inte respekterar reglerna. Man ska kunna bli bötfälld eller av med körkortet även på cykel om vi bedömer att man agerar vårdslöst.

Han skulle även vilja se fler insatser från bland annat trafiksäkerhetsverket och staden.

– De behöver informera mer kring regler och ansvar man har som cyklist, speciellt när det blir allt fler som väljer att inte skaffa bil och cykla och dessutom med mer motordrivna cyklar. Sedan borde man också kunna göra det tydligare för cyklisterna med markeringar eller skyltar, säger Peter Enell.

Cykelfrämjandet slår tillbaka

Lars Strömgren, ordförande i Cykelfrämjandet, håller inte med om polisens kritik. Han hänvisar till studier som visar att 92 procent av pendlingscyklisterna har körkort och att det enbart är en procent av olyckorna där fotgängare och cyklister är inblandade.

– En stor del av problemet är att infrastrukturen är bristfällig och otydlig. Man bygger in konflikter där det inte finns något sätt att göra rätt utan måste förhandla om ytan i stunden. Inom alla trafikslag sjunker regelefterlevnaden om man upplever dem som fel. Som cyklist vill man inte utsätta varken sig själv eller andra för skada, man vill bara ta sig fram och att det ska funka, säger Lars Strömgren.

Nu ska vi cykla som i Danmark

Hur ser du på cykelbanan vid Norr Mälarstrand och kritiken kring övergångsställena där?

– Det är briljant och byggt som ett pendlingsstråk bör se ut. Det blir siktproblem mot vattnet och det finns det olika lösningar för. Det handlar om att skapa tydliga övergångsställen för både cyklister och fotgängare.

Cykelfrämjandet har bland annat sökt pengar från nationella cykelstrategin för att kunna informera mer kring cykling i skolorna. Lars Strömgren tycker också att staden borde göra mer.

– Jag tror det är bra om staden informerar och vi skulle gärna ha utbildning i skolorna kring exempelvis hur man gör tecken. Men jag tror inte det är läge att komma med pekpinnar innan det finns en fungerande infrastruktur och transportsystem, säger han.

Så säger Transportstyrelsen

Väjningsplikt

När du har väjningsplikt innebär det att du som cyklist i god tid ska sänka hastigheten eller stanna. Du ska ta hänsyn till fordon som närmar sig och du får bara köra vidare om det kan ske utan fara eller hinder.

Cykelpassage

En cykelpassage är ”en del av en väg som är avsedd att användas av cyklande eller förare av moped klass II för att korsa en körbana eller en cykelbana och som kan anges med vägmarkering”.

Ibland är cykelpassagen upphöjd men den kan också vara utformad på andra sätt. En cykelpassage är bevakad om trafiken regleras med trafiksignaler eller av en polisman och i annat fall obevakad.

Cykelöverfart

En cykelöverfart är "en del av en väg som är avsedd att användas av cyklande eller förare av moped klass II för att korsa en körbana eller cykelbana och som anges med vägmarkering och vägmärke".

"Vid en cykelöverfart ska trafikmiljön vara utformad så det säkras att fordon inte förs med högre hastighet än 30 km i timmen".

Övergångsställe

Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där. Om du kliver av cykeln och leder den gäller samma regler som för gående. En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen. 

Gågata eller gångfartsområde

När du cyklar på en gågata eller ett gångfartsområde är högsta hastigheten gångfart och du har väjningsplikt mot gående. 

Att svänga åt vänster

Ge tecken i god tid innan du börjar svänga. Då vet andra trafikanter vart du är på väg. Om det är mycket trafik eller om du känner dig osäker, kan du göra ”den stora svängen”. Lägg dig längst till höger och fortsätt rakt fram över den korsande vägen. När det är fritt kan du slutföra vänstersvängen genom att cykla eller leda cykeln över vägen.

Cykla på cykelbanan

Om det finns en cykelbana, ska du normalt använda den. Vid färd med cykel får barn till och med det år de fyller åtta år använda gångbana om cykelbana saknas. Reglerna för placering är desamma som på vägen: du cyklar på höger sida och gör omkörning till vänster.

Källa: Transportstyrelsen

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Slog Hammarbysupporter med batong – frias

Nyheter Hade rätt att använda våld Två poliser slog ett hammarbyfans med batong i samband med en fotbollsmatch i Malmö. Malmö tingsrätt väljer att fria poliserna.måndag 20/11 19:38

Vinst när Östermalmsseniorer besökte kasinot

Nyheter "En helt annan värld" I måndags vid lunch drog ett gäng pensionärer från Östermalm till kasinot. För SPF Hedvig Eleonora var det ovanligt stor uppslutning.måndag 20/11 17:23