Snart renoveras tågbroarna mellan Stockholms central och Södermalm. Foto: Mostphotos

Räkna med strul i tågtrafiken tre somrar i rad

Tågtrafiken mellan Centralen och Stockholm Södra stängs av tre somrar i rad på grund av spårbyte. Och E4/E18 får fler körfält. Det är en del av Trafikverkets nya storsatsningar som presenterades på torsdagen.

Idag presenterade Trafikverket sin investeringsplan för de kommande tio åren. Satsningarna rör hela landet och för Stockholmarnas del finns flera saker som kommer att påverka vardagen.

Bland annat, när det gäller spårbunden trafik är det dags att renovera och byta ut spåren för fjärrtågen mellan Stockholms central och Stockholm Södra. Det arbetet kommer starta nästa år och pågå till 2020 och under den perioden stängs sträckan av helt varje sommar, totalt två månader tre somrar i rad.

– Vi kan göra det här på grund av att Citybanan nu är igång. Det betyder att vi kan ordna så smidiga omdragningar som möjligt via andra spår. Det här kommer att påverka Stockholmarna eftersom vi stänger av sträckan i åtta veckor, säger Helena Sundberg, regional direktör hos Trafikverket Stockholm.  

Framförallt handlar det om att byta ut gamla tågbroar och bygga nytt, enligt Helena Sundberg. All tågtrafik utom tunnelbana och pendeltåg berörs av avstängningen.

SJ:s tåg kan börja stanna i Barkarby

När det gäller vägar så får E4/E18 ytterligare två körfält, ett i vardera riktningen så att det blir tre åt varje håll på tre sträckor: Hallunda-Vårby, Hjulsta-Jakobsberg och trafikplats Glädjen-Arlanda. Även det ligger från år 2024 och framåt.

Väg i tunnel blir dyrare

Det planerade vägbygget Tvärförbindelse Södertörn, som ska byggas i tunnel mellan E4/E20 vid Skärholmen och väg 73 vid Haninge centrum under Flemmingsbergsskogen, kommer att bli dubbelt så dyrt mot vad man först räknat med, cirka tio miljarder kronor istället för fem miljarder.

Beskedet: 5,6 miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn i tunnel

Men Trafikverket inte har löst finansieringen av tunneln ännu, därför bollar de med olika alternativ och de har två och ett halvt år på sig att presentera ett förslag. Det här gör att de inte är främmande för att införa vägtullar, alltså en avgift varje gång man kör igenom tunneln, och/eller att utöka trängselskatten i Stockholm för att finansiera bygget.

– Det är inte något vi vill eller förordar just nu, men vi är öppna för alla tänkbara möjligheter kring hur vi ska kunna finansiera det här. Den här förbindelsen är så pass viktig för regionen så vi vill få till den, säger Helena Sundberg.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.