OMBYGGNATION. Gullmarsplans tunnelbanestation ska renoveras rejält nästa sommar. Foto: Karoline Montero Araya

Renoveringskaos på Gullmarsplan väntar

Två stationer på gröna linjen får nya plattformar nästa sommar, däribland Gullmarsplan. Trafiken lär bli kraftigt reducerad under den tio veckor långa renoveringen tror SL.

  • Publicerad 16:24, 4 okt 2017

För den som pendlar genom Gullmarsplan eller Skärmarbrink kan det bli tungt nästa sommar. Nu ska nämligen tunnelbaneperrongerna bytas ut på båda stationerna. Under tio veckor, mellan 11 juni och 19 augusti, beräknas renoveringarna preliminärt äga rum.

– Vi kommer naturligtvis se till att pumpa ut information när det närmar sig. Vi vet mer exakt när vi kommer närmare sommaren, säger Lovisa Åbom, pressinformatör på SL.

20-minuterstrafik på Skarpnäckslinjen

Stationerna ska vara öppna hela sommaren, men resenärer kan räkna med rejält mycket glesare turtäthet. På Skarpnäckslinjen går man förmodligen ner till 20-minuterstrafik. Farstalinjen får klara sig med ett tunnelbanetåg var tionde minut. De första och sista veckorna räknar man med att behöva förstärka trafiken med exempelvis ersättningstrafik.

Trots miljardsatsning – allt trängre i tunnelbanan

– Gullmarsplan är ju viktig för den nya tunnelbaneplanen, så man passar på att samordna med förvaltningen och förbereda för den blå linjen som ska ut här, säger Lovisa Åbom.

Ska bli säkrare

Förutom att byta plattformar ska man också byta ut belysningen, se över tillgängligheten och bygga en ny säkerhetsbarriär under perrongen. Om man fallit ner på spåren ska det finnas utrymme att ta skydd.

– Det här är något som finns på många andra tunnelbanestationer, säger Lovisa Åbom.

Fridhemsplans t-bana stänger i flera månader

Skärmarbrinks tunnelbanestation blev halvt renoverad år 2012. Då var det plattformen för södergående trafik som byttes ut. Nu är det dags för den norrgående. Gullmarsplans plattformar fick en förstärkning under förra sommaren, men förstärkningarna har en maximal livslängd till år 2025. Båda stationerna byggdes 1950 och plattformarna är sedan dess.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.