1935. Roslagsbanan firar 50 år med jubileumståg som går mellan Stockholm och Norrtälje. Vagnarna från invigningen 1885 användes vid firandet. Foto: Roslagsbanans veterantågförening

Roslagsbanans viktigaste datum - från 1800-talet till framtiden

Cirka 47 000 personer reser dagligen med Roslagsbanan. Vi bestämde oss för att göra en djupdykning i Roslagsbanans historia och titta på hur framtiden ser ut för Norrorts egna järnväg. Till vår hjälp har vi lokföraren och entusiasten Thomas Tell.

  • Publicerad 14:43, 18 aug 2017

1885 Den absoluta starten

21 december 1885 sker starten av järnvägen mellan Stockholms Östra och Rimbo, SRJ, Stockholm-Rimbo Järnväg. Ett tåg om dagen trafikerade sträckan och restiden beräknades, med en hastighet på 20 kilometer i timmen, till cirka tre timmar.

Det var för bönderna man byggde, för att få deras produkter in till stan. I dag kör tågen i 80 kilometer i timmen, säger Thomas Tell.

Kuriosa: Med de nya Roslagsbane-tågen som levereras 2020 så kommer tågen ha en hastighet på cirka 100 kilometer i timmen.

1890-1901 Djursholmsbanan

Nästan exakt fem år efter öppningen av linjen mellan Stockholm-Rimbo är det premiär för Djursholmsbanan.

När Djursholmsbanan invigdes 1890 gick tågen endast till Östra Station, men Djursholms grundare Henrik Palme ville förlänga spårsträckningen ända in till Engelbrektsplan, vilket genomfördes 1895. Banan blev då en av de första i världen som elektrifierades.

1901-1909 Banan förlängs till Österskär

Sträckan mellan Roslags-Näsby och Åkersberga invigs den 10 september 1901.

Men en linje till Åkersberga räckte inte, så fem år senare förlängdes banan hela vägen till Österskär.

Det var inte så många tåg som åkte per dagen på den tiden, jag har lite svårt att säga hur många som nyttjade banan, säger Thomas Tell.

1905 Trafikkaos under Nordiska spelen

I boken ”Roslagsbanan 100 år” beskrivs det hur SRJ, likt dagens aktörer inom kollektivtrafiken, ofta fick kritik för den outvecklade banan. I början av februari 1905 anordnades Nordiska Spelen, bland annat, i Djursholm. Dock hade inte tävlingsarrangören tagit kontakt med SRJ innan tävlingen vilket orsakade trafikkaos. I boken står det: ”Stockholm Östra formligen invaderades av skådelystna människor, som trängde sig upp på alla tåg som kom in och fyllde vagnarna till bristningsgränsen. Järnvägspersonalen och ’den enda polis, som kunnat beordras till platsen förmådde intet mot mängden’’’.

1921. Olycka då en ko blir påkörd. Foto: Roslagsbanans veterantåg förening

​1921 (K)olycka

Under året inträffar en annorlunda olycka som resulterar i en förolyckad ko och skadat lok.

Tåget spårade ur norr om Kårsta, vid sjön Sparren. Då körde tåget på en ko och urspårningen var ganska rejäl, men jag tror inte att det var någon människa som dog faktiskt, säger Thomas Tell. ​

1937 Dagens Näsbypark-linje står klar

Djursholmsbanan förlängs till Näsbypark och bildar den linje som finns idag. Några år tidigare hade banan förlängts till Lahäll.

1943 Tågens färger genom åren

1943 tog SRJ bort tågens klassystem och alla vagnar målades brunröda, tidigare var andraklassen gröna och tredjeklassen brunröda. Men det skulle komma att ske förändringar i takt med att SJ tog över driften 1959.

Strax innan SJ tog över så hade man börjat måla vagnarna gröna. Och det sägs att man på den tiden kunde ha gått till färghandlaren och beställt ”Roslagsbanegrön”, säger Thomas Tell.

När de nya vagnarna kom 1989 så blev vagnarna blå. Det var SL som hade samma färg som på tunnelbanan och på spårvagnen som gick inne i stan då.

1960 Nedläggning av station

Stationen vid Engelbrektsplan läggs ned och Roslagsbanans slutstation mot Stockholm blir Östra station.

1971-72 Nedläggningshot och ”Rädda Roslagsbanan”

1971 bildades den ideella föreningen Rädda Roslagsbanan. SJ ville då lägga ned trafiken på grund av att för få människor ska ha använt sig av banan. Tidigare hade man redan lagt ned sträckan mellan Norrtälje och Rimbo.

Föreningen lyckades, genom landstinget, se till att banan skulle finnas kvar och 1972 övertar SL driften från SJ.

När SL tog över så försvann en massa personal som ville vara kvar på SJ. Så de hade fullt sjå med att skaffa personal. Jag började arbeta som konduktör 1974 och kunde börja två veckor efter min anställningsintervju, säger Thomas Tell.

Förare. Ulla-Brita Neibig blev 1972 Sveriges första kvinnliga lokförare. Foto: Thomas Tell

1972 Första kvinnliga lokföraren

När SL tog över så hade de dåligt med personal och sökte överallt. Då anställde de Ulla-Brita Neibig och Astird Lindholts, bägge hade tidigare arbetat på spårvagnen inne i Stockholm och på tunnelbanan. Men de blev nu Sveriges första kvinnliga lokförare, säger Thomas Tell.

1977 Frontalkrock i Täby

Mellan Viggbyholm och Hägernäs sker en frontalkrock mellan två av tågen. En arbetsmotorvagn kolliderade med ett persontåg och en kollega till Thomas avled till följd av olyckan.

Under mina år så har jag förlorat tre kollegor som har avlidit genom olyckor längs banan, säger Thomas Tell.

1980 Tunnelbana till Täby och folkomröstning

När SL tog över driften var ambitionen att driva Roslagsbanan i fem år och sen lägga ned då det fanns planer på att tunnelbanan skulle sträcka sig till Täby centrum. Resten av trafiken skulle trafikeras med bussar. Men 1980 skedde en folkomröstning i Vallentuna och Täby och där beslutades det att Roslagsbanan skulle behållas.

1983 277 miljoner på Roslagsbanan

SL beslutar sig för att satsa på järnvägen och att ingen tunnelbaneförläning ska ske. Beslutet gör också gällande att man ska lägga 277,5 miljoner för olika investeringar, bland annat på nya vagnar, rälsbyte och en modernisering av Mörby verkstad.

Stockholm Östra 1939. Foto: Thomas Tell samling

1990 ”Föraren och hans kompis omkom”

Roslagsbanan hade fått nya vagnar som skulle testköras, dock blev priset högt.

Vagnarna skulle provköras och en ny motorvagn på väg från Östra station behövde stanna lite då och då. Då är det ett tåg som startar från Östra efter och som inte noterar den röda signalen, så föraren och hans kompis i förarhytten omkom. I den nya vagnen så skadades några av provåkarna, någon slog ut tänderna och någon bröt nyckelbenet, säger Thomas Tell.

1990-talet Dubbelspår

Under mitten av 90-talet återupptar man arbetet med att anlägga dubbelspår, ett arbete som fortsätter än idag.

2017 Avstängningar och ersättningsbussar

Trafiken ska utökas och stora delar av banan byggs ut med dubbelspår så att tåget kan mötas på fler ställen och trafiken blir mindre känslig för störningar. Spårarbetet har medfört att Kårstalinjen varit avstängd från januari fram till 20 augusti och i slutet av juni stängdes Österskärslinjen ned till och med december.

Nya tåg 2020. Foto: Stadler

2020 Nya och snabbare tåg

År 2020 levereras 22 nya tåg till Roslagsbanan som totalt kostar landstinget cirka två miljarder kronor. Målet är att trafiken ska ske tätare, punktligare och tystare än idag. Om de kommer börja trafikera år 2020 är oklart.

2035 Roslagsbanan till city

I den omfattande Sverigeförhandlingen beslutades det tidigare under 2017 att Roslagsbanan ska förlängas till T-centralen, via Odenplan. Landstinget behöver bygga nya spår och tunnlar från Universitetet, vilket innebär att Östra station kommer att stänga och helt och hållet upphöra som tågstation runt 2035. ​

Thomas Tell.

Ålder: 64.

Gör: Arbetar som lokförare på Roslagsbanan sedan 1978. Började 1974 som konduktör och har även arbetet som ställverksvakt och tågklarerare på banan.

Bor: I Vallentuna, Bällsta
sedan 1978.

Uppvuxen: Viggbyholm
och Ella gård.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Hallå där Erik Andersson (M)

Nyheter som Moderaterna nu har bestämt sig för som förstanamn inför valet. Vad vill du göra med Täby?torsdag 23/11 17:10

Nedlagda behandlingshemmet mitt ute i skogen

Nyheter "Polisen ryckte ut varenda helg" I skogen, ett stenkast från Arninge centrum, ligger ett bostadsområde med en spännande historia. Få vet om att det här är platsen för ett tidigare behandlingshem.torsdag 23/11 16:53