Vasagatan är ett av Stockholms mest intensiva gångstråk med cirka 50 000 gående per dygn kring Mäster Samuelsgatan och ett av stans större cykelstråk med cirka 7 000 cyklister per dygn, enligt trafikkontoret. Foto: WSP Sverige AB

Så blir nya upprustade Vasagatan

Nya cykelbanor, breddade gångbanor och nya cykelparkeringar. I dag spikar kommunfullmäktige förändringarna som ska göra Vasagatan mer gång- och cykelvänlig.

  • Publicerad 18:08, 4 sep 2017

Trafikkontoret presenterade redan förra året förslag för att omvandla Vasagatan till en mer gång- och cykelvänlig gata. I kväll blir klubbas förslagen i kommunfullmäktige i Stockholms stad.

– Hela Vasagatan kommer få färre körfält för biltrafiken, men hur mycket färre beror till exempel på hur busskörfälten går, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm.

Gångbanorna blir bredare

Som en del av projektet ska även gångbanorna söder om Gamla Brogatan göras två-tre meter bredare. Gångbanorna ska få bänkar, mer belysning och träd som ska skilja trottoaren från cykelbanan.

Stor förändring mitt i City: Biltäta Vasagatan blir gång- och cykelvänlig stadsgata

Gångbanan ska även breddas mellan Gamla Brogatan och Kungsgatan, och på östra sidan gångbanan ska det planteras träd. Detta möjliggör fler uteserveringar. Cykelbanan kommer separeras från biltrafiken med kantsten.

– Dessutom sänks hastigheten för bilar, från 50 till 40 kilometer i timmen, säger Daniel Helldén.

Större cykelbanor

Cykelbanan på Östra Järnvägsgatan kommer göras bredare. På Vasaplan, vid Norra Bantorget och en del av Upplandsgatan, byggs nya cykelbanor.

Vid de berörda busshållplatserna leds cykelbanorna bakom väntytan för att få en så säker lösning som möjligt.

Så ska bullriga Vasagatan bli gång- och cykelstråk

Hela projektet är en del i stadens mål att minska biltrafiken i centrala Stockholm, berättar Daniel Helldén.

– De här förändringarna är ett sätt att ge mer utrymme för de transportsätt vi prioriterar, gång-, cykel- och kollektivtrafik.

Projektet väntades tidigare vara klart 2019, men har nyligen flyttats fram till våren 2021. En anledning är att delfinansieringsarbetet tagit längre tid än väntat.

Fler förändringar på gång

Träden som står mitt i gatan framför Centralstationen tas bort för att ge utrymme till bredare gångbanor och träd på gatans båda sidor.

Antalet träd på hela Vasagatan kommer att öka från dagens cirka 30 träd till cirka 70.

Tretton fastighetsägare är med och delfinansierar projektet, som beräknas kosta 85 miljoner kronor.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Norsk hotellkung vill köpa Centralposthuset

Nyheter Vill ta Göteborgssuccén till Stockholm För 12 år sedan köpte Petter Stordalen Centralposthuset i Göteborg och byggde om det till ett flaggskeppshotell. Nu kan den norske hotellmagnaten göra detsamma med det gamla Centralposthuset på...måndag 20/11 15:26

Här är NK:s julskyltning – på 40 sekunder

Nyheter FILM: Se de klassiska julfönstren på Hamngatan Igår var det skyltsöndag hos NK, när den klassiska julskyltningen gjorde entré för i år. Här är årets julfönster.måndag 20/11 11:00