Så håller du träningslöftet 2018

Ett nytt år är här och med det kommer nyårslöften. Många är vi som lovar att bli mer hälsosamma genom att träna och motionera. BålstaBladet åkte till Håbo Atletklubb där Christer Restrup berättade hur man får träningslöftet att hålla längre än till februari.

  • Publicerad 07:57, 30 dec 2017

Finns inga genvägar

Håbo Atletklubb är en ideell förening med drygt 500 medlemmar varav majoriteten är motionärer eller aktiva inom andra idrotter. Det kommer med all säkerhet att ändras de kommande dagarna. Nu är nämligen tiden när folk ser över sina fysiska ambitioner och påbörjar det nya livet där liv och rörelse är några av nyckelingredienserna.

Faktum är att sett över hela Sverige så dubblas försäljningen av antalet gymkort i just januri. På vissa gym säljs 40 procent av årets totala siffra av sålda kort den första månaden på året. Snittet ligger på 20 procent. Det är således inte särskilt märkligt att Christer Restrup absolut märker av att Atletklubben får fler medlemmar i januari, där många har höga ambitioner med sin träning.

– Risken är att man går ut för hårt. Många hoppas på quick-fixes men några sådana finns inte, säger Christer Restrup.

Av alla som köper kort är det i snitt bara 30 procent som kommer att använda dessa mer än några få gånger.

Råd till nybörjare

Så vad ska man tänka på om man aldrig har satt sin fot på ett gym förut? Många går som sagt ut alldeles för hårt och börjar med att köra flera pass i veckan. Åtminstone är det ambitionen. En ambition som sällan håller hela vägen eftersom man blir trött eller drar på sig sjukdomar och skador.

– Fundera på varför du vill träna och sätt upp ett mål. När du har formulerat den tanken så ber du om hjälp med det du vill uppnå. Det är ju stor skillnad på hur du ska träna om du vill gå upp eller ner i vikt till exempel, säger Christer Restrup.

Christer Restrup påminner också om att uppnå sina träningsmål handlar om mer än bara det du gör på gymmet.

Träning handlar också om hur man lever i stort, så det gäller att tänka på helheten.

Tre tips för att hålla löftet

Christer Restrup har tre tips som hjälper dig att hålla ditt nyårslöfte:

Sätt upp rimliga mål, dessa kan du sedan justera när du har uppnått dem. Den som tror att hen ska bygga muskler och se ut som Arnodl Schwarzenegger efter en vecka eller gå ner ett kilo i veckan tio veckor i rad kommer att bli besviken.

Hitta en träningsform du trivs med, oavsett målet måste resan dit vara rolig. Det finns många olika saker att göra på ett gym. Lyfta vikter är bara en av dessa. Det finns konditionsmaskiner och en del har klasser av olika slag där man tränar i grupp. I övrigt finns det givetvis en mängd träningsformer utanför gymdörrarna som kan vara såväl roliga som effektiva.

Ha inte för höga krav på dig själv, hitta en intensitet i din träning som passar dig. Tänk också på att sömn, mat och dryck är nyckelingredienser för att du ska orka med din träning och inte dra på dig skador.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

”Hela huset blir blottat”

Bygge. Vägen hamnar sju meter ifrån huset Stäketbron på väg 841 ska rivas och en ny ska byggas 40 meter söder om den befintliga. Väganpassningen kommer att leda väg 841 ungefär sju meter ifrån familjen Saaris kulturmärkta hus.fredag 19/1 10:15

Senaste numret

Bålstabladet