Varuhuschef Andreas Edström och tf vd Bo Wikare presenterar NK:s nya förändringar vid ett pressmöte i Bobergs Matsal på plan 4. Foto: Ella Söderberg

Så ska NK tackla hotet från e-handeln

NK gör den största förändringen i varuhusets historia – för att stärka butikshandeln i en tid av växande digitalisering. Mer lyx står på programmet.

  • Publicerad 21:00, 14 feb 2018

Under de kommande tre åren kommer en storsatsning ta varuhuset in i vad man menar är en ny epok.

– Grundaren Joseph Sachs vision om att NK ska vara en kommersiell och kulturell teater är likadan som idag, säger marknadschefen Daniel Stipich under ett pressmöte.

Femtio procent av varuhuset kommer att göras om, och det nya konceptet innebär mer lyx, utökad service och större varuhusyta.

Fyra nya lyxvarumärken kommer att inrätta sig på NK, två av dem är Valentino och Balenciaga som kommer att husera på gatuplanet till hösten.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

I och med en växande digitalisering satsar man på att utveckla varuhuset i olika digitala kanaler och locka kunder till den fysiska handeln med hjälp av upplevelser och event. Det brittiska kungaparets besök på varuhuset för några veckor sen är ett exempel som tas upp, men även boksigneringar och artister för att göra kundernas shoppingupplevelse till något extra.

– Vi jobbar aktivt för att vara digitalt närvarande och anpassa oss efter den utvecklingen. Den fysiska handeln blir ännu viktigare att satsa på nu, NK ska vara en upplevelse, säger Bo Wikare, tf vd.

Varuhuset kommer att förtydliga sina avdelningar, varje våningsplan ska vara en destination. Den största utvecklingen sker på NK:s herr- och sportmode. På plan 2 öppnar fem nya herravdelningar, och sportmodet på plan 3 får en större yta. På varje våning vill man inrätta kafé eller restaurang för att skapa fler mötesplatser.

– Servicen är otroligt viktigt för oss och personalen den absolut viktigaste tillgången vi har. Våra nya serviceavdelningar och mobila värdar vid entréerna ska öka kommunikationen, säger Andreas Edström, varuhuschef.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

NK satsar på herr- och sportmode

Förändringarna på NK

Nedre plan

Bokhandel och blomaffär flyttar hit, även fokus på mat.

Gatuplan

90 procent av ytan förändras. Fokus läggs på lyxvarumärken inom kosmetika, skönhet och accessparer.

Plan 1

Inga större förändringar

Plan 2

Allt herrmode samlas på samma våning

Fem nya herravdelningar tillkommer under 2019

40 procent av ytan är tänkt att ändras

Plan 3

2000 kvadratmeter sportavdelning med blandning av lyxmärken och sportmärken

Inredningsavdelningen stannar kvar

Plan 4

Inga större förändringar

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.