Kvar. Pendelbåten blir kvar som ett permanent inslag när provtiden har gått ut nästa år. Foto: Jonas Månsson

Så ska pendelbåten bli attraktivare

Pendelbåten blir permanent. Då måste samtidigt ett flertal frågor utredas. Bland annat hur vintertrafiken ska locka fler.

Det är väldigt svårt att hitta de perfekta avgångstiderna eftersom människor har olika behov och olika morgonvanor.

I slutet på förra veckan presenterade Alliansen, som har majoritet i Stockholms läns landsting, att de skulle rösta för att pendelbåten mellan Ekerö och Klara mälarstrand permanentas. Linjen har funnits i ett år och är ett tvåårsprojekt, men redan nu står det klart att det blir en permanent fortsättning.

– Bakgrunden att vi tar beslut nu är att vi inte vill ha ett glapp där det inte är någon trafik. Det tar ungefär ett år att göra en upphandling så vi behöver fatta beslut nu, säger Gustav Hemming (C), miljö- och skärgårdslandstingsråd.

Enligt honom ska det utredas vilka tider som båten ska gå. Dessutom är ambitionen att båten ska kunna gå på helger och sommartid.

”Väldigt svårt”

– Det är väldigt svårt att hitta de perfekta avgångstiderna eftersom människor har olika behov och olika morgonvanor. Vi tittar ständigt över tidtabellerna och försöker få dem att matcha så bra som möjligt. Skulle vi landa i att vi kan erbjuda fyra turer så kommer det att passa fler oavsett den exakta tiden. Det är tvåtimmarglappet som gör att det är svårt för många att välja den sena tiden. Fördubblade turer skulle kunna innebära både en senare tur och en tidigare inom tidsspannet 06.00–09.00, säger han.

Precis som i vintras är planen att båten ska gå från Jungfrusund under de månader det kan väntas vara is. När trafiken flyttades dit blev det en tydlig effekt att stor del av passagerarna valde bort båten på grund av bland annat logistikproblem.

– Där ser vi verkligen en nedgång i resandet. Vi försöker verkligen hitta en lösning tillsammans med kommunen och Trafikverket.

Gustav Hemming vill inte lova någon konkret lösning, men ser områden som kan vara alternativ att utreda.

– Det handlar om alltifrån att se om det finns ett bättre bryggläge till att se om man kan förbättra tillgängligheten till Jungfrusund med bättre bussturer, säger han.

Vill ha bättre vintertider

Ekerös kommunalråd Adam Reuterskiöld (M) är nöjd att pendelbåten blir kvar, men ser även han att vintertrafiken har förbättringspotential.

– Jag tror att en förbättring är fler avgångar, sedan behövs en lösning så att båten kan gå från Tappström året om, säger han.   

Även Talla Alkurdi (S), oppositionslandstingsråd är positiv till en permanent pendelbåtlinje till och från Ekerö.

– Vi ser positivt på beslutet. Behovet är stort efter att den moderatledda alliansen under lång tid har försämrat busstrafiken, säger hon.

Upphandlingen ska gälla i fem år med option på ytterligare två år.

Formellt beslut togs i Stockholms läns landsting i tisdags.

Mer: Här stannar båten i dag

Tappström.

Kungshättan (Kungshatt).

Ekensberg.

Lilla Essingen.

Klara Mälarstrand.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Kommunrådet jobbar för att få fler båtpendlarlinjer

Nyheter Ekerö kommun jobbar aktivt för att utveckla båtpendlingen, men budgetansvaret måste ligga hos landstinget. Det säger Ekerös kommunalråd Adam Reuterskiöld (M).måndag 25/9 10:58

Senaste numret

Gilla oss på Facebook

Följ oss på Twitter